سازمان نظام مهندسی

خواجوی: سامانه پذیرش مالکان و صاحبکاران تحولی بزرگ در ارائه خدمات مهندسی به هم استانی ها

04:071.8K

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از راه اندازی سامانه پذیرش مالکان و صاحبکاران خبر داد و آن را تحولی بزرگ در ارائه خدمات مهندسی به هم استانی ها بیان کرد.

مهندس کورش خواجوی، در حاشیه برگزاری آیین رونمایی از سامانه پذیرش مالکان و صاحبکاران در گفت و گو با روابط عمومی سازمان اظهار کرد: ثبت و مدیریت گردش کار ارائه خدمات مهندسی در صنعت ساختمان از ۱۳۹۱ در اهواز و از ۱۳۹۶ در دفاتر نمایندگی با استفاده از سامانه های کارتابل مهندسی، کارتابل بازرسی گاز، کارتابل تفکیک املاک ، کارتابل بازرسی انشعابات برق ، کارتابل آموزش ، کارتابل خدمات آزمایشگاهی ، کارتابل دفاتر طراحی ، کارتابل طراحان و ناظران حقوقی و کارتابل مجریان صورت می گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به ایراداتی و کاستی های این سامانه ها و اینکه خروجی آن ها به صورت جزیره ای بود و با مالک ارتباطی وجود نداشت نیاز به طراحی و اجرای سامانه هوشمند پذیرش مالکان و صاحبکاران وجود داشت.

خواجوی به ایرادات ذیل در خصوص سامانه ها و نرم افزارهای سازمان اشاره کرد:

  • مستندات و نقشه های الکترونیک بصورت یک پایگاه واحد وجود نداشته است.
  • ساختار لازم جهت مانیتورینگ و مستند سازی رخداد های هنگام ساخت پروژه های ساختمانی از سمت نظام مهندسی وجود نداشته است.
  • اطلاعات در سمت شهرداری ها فقط در قالب گزارشات مرحله دریافت و ذخیره می شده است.
  • امکان ارتباط در لحظه با مالکین و ناظران ، طراحان و مجریان یک پروژه در قالب یک پنجره واحد وجود داشته است.
  • دخالت فزاینده عناصر غیر متخصص و سود جو در فرآیند ها از جمله انتخاب طراحان ، آزمایشگاه ها و سازندگان به نمایندگی از مالکین

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در خصوص هدف از طرح سامانه پذیرش گفت:  هدف از این سامانه ایجاد بستری جهت شناسایی و ایجاد ارتباط موثر با مالکین و صاحب کاران جهت تعامل قانونی و سازنده در فرآیند های ساخت ساز جهت انجام مواردی مانند امکان پایش اطلاعات مالکین و ذخیره سازی اسناد و اطلاعات هویتی ایشان، امکان انتخاب طراحان و دفاتر طراحی، امکان انتخاب آزمایشگاه های ژئوتکنیک ، بتن و جوش، امکان انتخاب مجری ، امکان پرداخت آنلاین و تمدید قرارداد های نظارت و یا درخواست ناظر جدید ، دسترسی مالک به نقشه ها و اطلاعات پروژه، آگاهی مالک از مشکلات ساختمان و ایرادات مطرح شده از سوی ناظرین و گزارشات مرحله ای، ایجاد بستر ارتباط الکترونیک برای مکاتبه مالک ، ناظر ، طراح ، سازنده و آزمایشگاه، امکان پایش رخداد ها توسط مقامات مرتبط و متولی در نظام مهندسی و سایر ارگان ها بالا دستی است.

خواجوی عنوان کرد: ثبت نام مالکین در این سامانه به این صورت است که مالک با انتخاب گزینه ثبت نام، اطلاعات هویتی و تصویر کارت ملی  و اطلاعات تماس خود را وارد می نماید، سامانه پس از بررسی اطلاعات و تایید آن حساب کاربری مالک را جهت اقدامات بعدی فعال می نماید.

وی با بیان اینکه فعال سازی حساب های کاربری نهایتا طی دو ساعت صورت می گیرد تصریح کرد: مالکین اطلاعات اولیه املاک خود را شامل انتخاب دفتر نمایندگی مرتبط و  منطقه یا شهراقماری ، پلاک ثبتی ، تاریخ شروع مالکیت ، آدرس دقیق پروژه مساحت زمین و وضعیت بنای موجود را وارد می نمایند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: در صورتی که خدمات مهندسی از قبل و قالب فرآیند های قبلی ارائه شده باشد نیز می توانند کد سیستم آنرا جهت تسهیل فرآیند وارد نمایند.

وی اظهار کرد: امکان ثبت درخواست آزمایشگاه، ثبت درخواست طراحی ساختمان و انتخاب طراحان حقیقی یا حقوقی و انتخاب مجری توسط مالک صورت می پذیرد.

خواجوی به بیان مزایای این روش پرداخت و گفت: امکان برقراری ارتباط با طراحان جهت رایزنی و مذاکره، امکان درج کلیپ معرفی برای تمامی طراحان حقیقی و حقوقی در سامانه از مزایای انتخاب طراح توسط مالک است.

وی اضافه کرد: در این سامانه  اعتبار پروانه ، صلاحیت و ظرفیت طراحان به صورت خودکار و آنلاین کنترل شده و از ثبت کار به نام مهندسان فاقد صلاحیت جلوگیری می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: در این روش عواملی غیر از مالک، امکان مداخله ندارند و صرفا ایشان با رمزی که از طریق پیامک برایش ارسال می شود و پس از آشنایی با ظرفیت و پتانسیل طراحان مختلف نسبت به انتخاب دفتر طراحی اقدام خواهد کرد.

وی به پرداخت آنلاین هزینه های نظارت اشاره کرد و ادامه داد:  جهت ارجاع نظارت پروژه ساختمانی ، متناسب با درخواست مالک مبنی بر ناظر حقیقی یا ناظر حقوقی ( بر اساس متراژ پروژه و گروه آن ) و پس از پرداخت هزینه های نظارت ساختمان ، درخواست مالک جهت توزیع نظارت دریافت می شود.

خواجوی عنوان کرد: مالک در این سامانه از کلیه  بازرسی های سازمان ، گزارشات مرحله ای مطلع می شود و امکان ارسال و دریافت پیام با عوامل پروژه را دارد.

وی از انجام اقدامات در حال توسعه سامانه پذیرش و رفع ایرادات آن خبر داد و اذعان داشت: اتصال به شبکه ملی اطلاعات جهت تطبیق کد ملی و شماره همراه و کاهش زمان فعال سازی حساب کاربری مالکان در حال انجام است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: ارسال اطلاعات نقشه ها به صورت الکترونیک به شهرداری های استان، ایجاد فضای آموزشی و ترویج در راستای آگاهی رسانی به مالکین از طریق سامانه پذیرش و راه اندازی پایگاه داده مکان محور از پروژه های در حال ساخت با هدف نظارت موثر و بهینه سازمان بر ساخت و ساز های استان از اقداماتی است که در آینده در خصوص تکمیل این سامانه انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: مالکین و صاحب کاران محترم با مراجعه به سایت سازمان به نشانیwww.khzceo.ir از طریق گزینه سامانه پذیرش مالکین و صاحب کاران وارد صفحه سامانه شده و درخواست خدمات مورد نیاز خود را  ثبت می نمایند.

 

 

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=34261

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.