‎برگزاری جلسه کمیسیون انرژی با حضور ریاست سازمان و رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی

02:03934

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، جلسه کمیسیون انرژی با حضور مهندس کورش خواجوی (رئیس سازمان)، اعضای هیات مدیره سازمان، مهندس پیمان رحمتی (رئیس اداره توسعه مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان)، دکتر بهروز محمدکاری (مسئول کمیته تدوین مبحث ۱۹ و رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی) مهندس سیداحمد موسوی جد (مدرس وبینار کارگاه طراحی واجرای نمای پوسته ای خشک کورتکس) و تیم همراه و اعضای کمیسیون انرژی برگزار شد.
در این جلسه خواجوی اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را در افزایش کیفیت موثر برشمرد و اظهار کرد: ما براساس اولویت های اضطراری حرکت می کنیم در یک مقطعی فقط ساخت و ساز مدنظر بود و بعد ساخت یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله در اولویت قرار گرفت و بحث جدی این روزها ساخت براساس اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی است.
وی به ابلاغیه هیات وزیران در خصوص اجرایی شدن مبحث ۱۹ اشاره کرد و گفت: طبق این ابلاغیه برای ساختمان هایی که تا خرداد ۱۴۰۲ مبحث ۱۹ را رعایت نکرده باشند پایانکار صادر نخواهد شد، با توجه به زمانبندی برنامه ریزی شده برای این مهم، اگر بتوانیم آن را عملیاتی نماییم برای آینده کشور و نسل های بعدی از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان الزامی شدن رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را گامی مهم در جهت اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و گفت: ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی با رعایت کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ۱۹ ساخته می شود که به یک الگو در سطح استان و کشور تبدیل شود.
در ادامه این جلسه دکتر کاری اظهار کرد: براساس ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ۴ روش طراحی وجود دارد که در روش سه و چهار باید با نرم افزار شبیه سازی شود بنابراین لازم است به مهندسانی که براساس طرح سه و چهار طراحی می کنند صلاحیت کار از وزارت راه و شهرسازی داده شود که با وجود پیگیری ها هنوز تعیین تکلیف نشده است.
وی ادامه داد: ساختمان های بالای ۹ طبقه و ۲۰۰۰ متر موظف هستند براساس روش های سه و چهار طراحی را انجام دهند بنابراین باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.
دکتر کاری با بیان اینکه در ساخت ساختمان جدید سازمان از تکنولوژی جدید استفاده شود عنوان کرد: طراحی نما باید با در نظر گرفتن گرما و متناسب با اقلیم استان باشد.
در پایان مهندس غلامی، نایب رئیس سازمان با تاکید بر اینکه با اجرایی نمودن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید در سرمایه های ملی صرفه جویی نماییم اظهار کرد: ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در این زمینه به یک الگو در کشور تبدیل شود.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=33892

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.