ارزیابی طرح ارجاع نظارت کار با حضور روسای دفاتر نمایندگی

05:001.5K

در جلسه ای که به استناد مصوبه هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، با حضور رییس سازمان نظام مهندسی و روسای دفاتر نمایندگی این سازمان در روز پنجشنبه ۶ شهریورماه ۱۳۹۳ برگزار گردید زوایای مختلف طرح ارجاع نظارت کار و همچنین نقاط ضعف و قوت کارتابل خدمات مهندسی با شرایط و قوانین  موجود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه مدیر خدمات مهندسی سازمان با ذکر سوابقی از اجرای طرحها به شفاف سازی در عملکرد سازمان اشاره نمود. کمال دویده تسهیل در امور خدمات مهندسی، دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی و ایجاد پایگاه الکترونیکی را از مهمترین ویژگی های کارتابل خدمات مهندسی عنوان کرد.

IMG_5183

در ادامه این جلسه، رئیسدفتر نمایندگی دزفول اظهار داشت؛ با توجه به افزایش روزافزون تعداد مهندسان عضو سازمان و دفاتر نمایندگی ، وجود ابزاری به عنوان کارتابل الکترونیکی ضروری است . اما شایسته است این ابزار ، ضمن انطباق بر قانون و مقررات ملی ساختمان ، قیا شرایط هر شهر و منطقه را نیز مد نظر قرار داده که از بروز مشکلات متعددی که امروزه شاهد آن هستیم ، جلوگیری شود.

وی افزود؛ در شهرهایی با جمعیتی کمتر نسبت به مرکز استان، و با توجه به کمبود تعداد مهندسان در رشته و پایه های مختلف مهندسی بویژه در بخش طراحی، استفاده از امکانات کارتابل الکترونیکی موجود به مراتب امور را سخت و گاهاً باعث توقف ارائه خدمات به مراجعین محترم شده است .

محمد حسن ایازی خاطر نشان ساخت، دفتر نمایندگی شهر دزفول با توجه به نواقص پیش آمده ، بدنبال طراحی  و راه اندازی سیستمی مجزا با مبنای امتیازبندی می باشد تا با رفع پاره ای از نواقص کارتابل الکترونیکی ، بتواند به ارائه خدمات مهندسی به متقاضیان محترم اقدام نماید. ضمناً ، جهت جلوگیری از رانت خواری و وجود برخی ارتباطات ، ظرفیت های در این شهر بصورت فصلی برای مهندسان عزیز قابل استفاده   می باشد .

IMG_5192

همچنین در این جلسه یونس شکرخواه رئیسدفتر نمایندگی بهبهان؛ نیز با مشابه خواندن معضلات  موجود ، شرایط و قوانین فعلی حاکم بر فضای عملکردی کارتابل الکترونیکی خدمات مهندسی ،  را مانع ارائه خدمات بهینه به مهندسان (دارای سابقه بیشتر) عنوان نمود و اظهار داشت؛ با نظامنامه ارجاعی از سوی شورای مرکزی و اجرایی شدن آن از جانب سازمان استان ، تفاوت میان مهندسان با سابقه و کسانی که هم اکنون موفق به اخذ پروانه شده اندوجود ندارد ، که این مهم در سیستم امتیازبندی مهندسان به خوبی قابل حل و مشاهده بود .

در ادامه این جلسه نورالدینی رییس دفتر نمایندگی رامهرمز گفت؛ در جهت رعایت قوانین و التزام به آنها، ضروری است سازمان           تعرفه خدمات مهندسی را هرچه سریعتر یکسان نموده تا جهت حضور مهندسان طراح در رشته های متفاوت ایجاد انگیزش شده و دفاتر نیز بتوانند موضوع کمبود مهندسان رشته های مختلف را به راحتی حل نمایند .

وی متذکر شد؛ باید نسبت به سهمیه بندی دفاتر و اختصاص ظرفیت به آن ها سریعاً اقدام گردد تا این موضوع مانع استفاده از رانت ها و جلوگیری از مشکلات بعدی نماید .

روسای دفاتر نمایندگی شهرستان های مسجد سلیمان ، لالی ، بندر امام ، ماهشهر و ایذه ضمن تایید مجدد خواسته های سایر دفاتر نمایندگی نیز خواهان بررسی عاجل موارد مشروحه زیر شدند :

  1. در خصوص ایجاد تفاوت میان مهندسان تمام و پاره وقت چرا سازمان راهکاری ارائه ننموده است ؟
  2. چرا سازمان از فعالیت دفاتر مهندسی در شهرستان ها که مسئول آن ها مقیم نمی باشد ، جلوگیری نمی نماید ؟

IMG_5210

رئیس دفتر نمایندگی شهرستان خرمشهر نیز ضمن انتقاد جدی به سیستم حاضر بخصوص سیستم توزیع نظارت و نظامنامه ارجاعی شورای مرکزی، درخواست متوقف شدن این شیوه و جایگزینی سیستم امتیازبندی شد . سیاوش جودکی در ادامه به نواقص زیر هم اشاره ای داشت؛

  1. اختصاص ظرفیت برابر اعداد اعلام شده پشت پروانه های مهندسی با شرایط فعلی کارتابل همخوانی ندارد .
  2. در سیستم قبلی ( امتیازی ) اختصاص ظرفیت بر اساس آیتم های امتیازبندی انجام و رضایتمندی نسبی را به همراه داشت . چرا سیستمی که مورد اقبال عموم بود، از حوزه عملکردی خارج شد ؟
  3. چرا سازمان اقدام به اختصاص ظرفیت فصلی نمی نماید ؟
  4. تعرفه خدمات مهندسی باید به سرعت در کل استان یکسان گردد.
  5. بررسی فرآیند تمدید و ارتقا کارتهای عضویت و پروانه اشتغال
  6. موضوع واریز به حساب متمرکز استان و مشکلات پرداخت به مهندسان ناظر
  7. فعال سازی مجریان ذیصلاح

در پایان جلسه نیز آقایان دکتر لبیب زاده و مهندس واهبی به ایراد سخن پرداختند و متذکر شدند هیئت مدیره بصورت جدی سعی در رفع نواقص موجود دارد .

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=6770

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.