برگزاری جلسه هم اندیشی رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان با اعضای دفتر نمایندگی آبادان

07:04708

کوروش خواجوی و تنی چند از اعضا هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان که به منظور شرکت در مراسم رونمایی از اولین سامانه اتصال یکپارچه نظام مهندسی و شهرداری به آبادان سفر کرده بودند در جلسه ای که به دعوت سرپرست دفتر نمایندگی آبادان برگزار شده بود، حضور پیدا کردند.
در این جلسه که با هدف بیان مشکلات، پیشنهادات و انتقادات مهندسین عضو این دفاتر نمایندگی برگزار ‌شد، بیش از یکصد نفر از اعضای دفتر نمایندگی آبادان، مهندس جمعه زاده مدیر دفتر نمایندگی خرمشهر و تعدادی از اعضاء دفتر نمایندگی خرمشهر ، حضور داشتند.

در ابتدای جلسه خواجوی به ارائه شرح مختصری از عملکرد هیات مدیره این دوره نظام مهندسی خوزستان پرداخت . رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان، پیگیری و حمایت از دفاتر نمایندگی جهت خرید زمین برای شهرهای آبادان، باغملک، شوشتر و ایذه و گتوند ، تکمیل ساختمان های اهواز و دزفول ، توسعه سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری استانی ، راه اندازی سامانه تمدید و جانشینی مهندسان ناظر، سامانه پذیرش مالکین و صاحبکاران و در نهایت اتصال یکپارچه به سامانه شهرداری ها را از اهم فعالیت های نظام مهندسی در این دوره دانست.


وی اظهار داشت با راه اندازی سامانه تمدید و جانشینی از نیمه سال ۱۴۰۱ کلیه حقوق مهندسین ناظر از طریق این سامانه به مهندسین مربوطه پرداخت شده است . خواجوی در ادامه گفت: راه اندازی این سامانه در راستای احقاق حقوق مهندسین می باشد چرا که این سامانه از ارائه بسیاری از تخفیفات غیر معمول در زمان تمدید نظارت یا معرفی ناظرین جانشین جلوگیری کرده و این کار سبب می شود مهندسین به حقوق واقعی خود دست یابند .


ایشان همچنین بیان داشت : با توجه به اینکه مطابق با قانون، مالکین حق انتخاب آزادانه طراحان ، آزمایشگاه های ژئوتکنیک ، بتن و جوش و مجریان ساختمان خود را دارا می باشد ، سامانه پذیرش مالکین و صاحبکاران را در سامانه نظام مهندسی طراحی و راه اندازی کرده ایم که با راه اندازی این سامانه مالکین می توانند با اختیار خود، طراحان ، آزمایشگاه ها و مجریان ذیصلاح ساختمان خود را انتخاب نمایند. وی همچنین دسترسی آسان ارکان مرتبط به یک پروژه به کلیه سوابق فنی پروژه ها را در این سامانه ، یکی دیگر از مزایای آنها دانسته و افزود: این موضوع برای اولین بار در کشور اجرایی شده است و بی تردید سامانه جامعی که توسط سازمان نظام مهندسی کشور در دست طراحی دارد از بسیاری از امکانات این سامانه بهره خواهد گرفت.
رئیس هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان با اشاره به افتتاح و بهره برداری از اولین سامانه یکپارچه ارتباط الکترونیکی با شهرداری ها در آبادان، راه اندازی این سامانه را دستاورد بسیار ارزشمندی برای نظام مهندسی استان خوزستان دانسته و گفت: این سامانه از بسیاری از تخلفاتی که قبلا در روند صدور پروانه وجود داشت جلوگیری خواهد کرد.


رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان همچنین تهیه و تدوین قراردادهای همسان که موجب ارائه خدمات بهتر به شهروندان و مهندسین می شود را یکی دیگر از دستاورد های این دوره از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی عنوان داشته و افزود : تهیه و تدوین قرار دادهای همسان در راستای انجام تکلیف قانونی سازمان ها و صیانت از حقوق مالکین و مهندسین بوده و با هماهنگی هایی که با بانک های عامل صورت گرفته حق الزحمه مهندسان طبق قراردادهای همسان از طریق درگاه بانکی از سوی مالکین در وجه مهندسان قابل پرداخت می باشد.
کورش خواجوی به موضوع شفاف سازی در سازمان نیز اشاره نموده و اظهار داشت: خوزستان در موضوع شفاف سازی و دسترسی آسان به اطلاعات جزو دو یا سه استان برتر کشور می باشد و با اقداماتی که در این راستا انجام گرفته، به صورت روزانه کلیه پروژه های ساختمانی به انضمام نام طراحان ، آزمایشگاهها و مجریان در سامانه اطلاع رسانی عمومی قابل جستجو می باشد.

در قسمت دیگری از این جلسه محمدعلی کهن زاده سرپرست دفتر نمایندگی آبادان ، نیز شرح مختصری از عملکرد نظام مهندسی آبادان در بخش های مختلف این دفتر نمایندگی را ارائه نمود. سرپرست دفتر نمایندگی آبادان کمیته کنترل نظارت، بخش امور اداری و گروه کنترل نقشه را فعال ترین بخش های نظام مهندسی آبادان برشمرد و گفت: به همت همکاران شاغل در بخش های مختلف نظام مهندسی، از خرداد ماه گذشته تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه ساماندهی و نظم بخشی به اتاق کنترل نقشه همچنین سایر بخش های نظام مهندسی آبادان صورت گرفته است. وی کنترل و پایش یکصد و سی ساختمان و صدور بیش از ششصد و شصت گزارش به ادارات مختلف همچنین صدور توقف کار برای پانزده ساختمان بلند مرتبه نا ایمن در آبادان را در مقایسه با آمار ساختمان های ناایمن در تهران و دیگر شهرهای کشور آمار چشمگیری برشمرد و افزود: تمام این اقدامات حاصل تلاش و پشتکار همکاران ما در قسمت‌های مختلف نظام مهندسی می باشند.
مهندس کهن زاده در پایان سخنان خود گفت: آمار دقیق و جامعی از عملکرد نظام مهندسی آبادان در یکسال و نیم گذشته تهیه گردیده که به زودی با جزئیات در دسترس مهندسین و اعضای این دفتر نمایندگی قرار خواهد گرفت.
در پایان این جلسه رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان به پرسش‌های مهندسین در خصوص مسائل مختلف پاسخ داد. دکتر خواجوی با بیان داشت : بی تردید همیشه اشتباهاتی وجود داشته و دارد ، اما انتقاد سازنده و بدون غرض ورزی می‌تواند از خطاهای بیشتر جلوگیری کند. او افزود: ما پذیرای تمام پیشنهادات و انتقادات همه همکاران هستیم. رئیس نظام مهندسی خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص بیمه مهندسین گفت این مسئله مربوط به قانونگذاران است و حدود یک ماه قبل در جلسه‌ای با حضور رؤسای نظام مهندسی‌های سراسر کشور و اعضای کمیسیون عمران و کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع مطرح گردید و از طریق نمایندگان محترم در حال پیگیری می‌باشد. دکتر کوروش خواجوی در خصوص موضوع تعارض منافع و مشکلات پیش آمده برای مسئولین دفاتر طراحی در خصوص تمدید پروانه دفتر گفت: این موضوع نیز مربوط به سیاست‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی بوده و هدف از آن را بکارگیری مهندسین تمام وقت و حرفه مند در شغل مهندسی است و افزود: با توجه به اینکه سامانه واحد اطلاعاتی کشور راه اندازی شده در سامانه سپامک مهندسینی که به صورت تمام وقت نباشند نمی‌توانند خود را به عنوان مسئول دفتر معرفی کنند.
موضوع دیگری که در حضور رئیس نظام مهندسی مطرح گردید موضوع مالیات بر درآمد مهندسین بود، دکتر خواجوی در این خصوص اظهار داشت سال های قبل مالیات‌ها بر اساس گزارشات صادره از نظام مهندسی محاسبه می‌شد ولی از سال گذشته اداره کل امور مالیاتی مالیات را بر اساس تراکنش حساب‌ مهندسین محاسبه کرده با توجه به یکپارچه بودن حساب‌ها کل تراکنش‌ها در محاسبه مالیات‌ها تاثیر گذاشته است.
از دیگر موضوعاتی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت پیشنهاد یکی از مهندسین عضو دفتر نمایندگی آبادان بود. وی با اشاره به پرداخت حق الزحمه مهندسین ناظر توسط نظام مهندسی از طریق کارتابل ، واریز هزینه طراحی توسط سازمان را راهی مناسب جهت جلوگیری از اعمال تخفیفات نامتعارف دانسته و خواستار تدبیر سازوکارهای مناسب جهت واریز حق الزحمه طراحان توسط نظام مهندسی شد. دکتر خواجوی در پاسخ به این پیشنهاد به مسئله حقوق قانونی مالکین در انتخاب طراحان اشاره نموده و افزود علی رغم اینکه در بحث نظارت ما می‌توانیم جهت توزیع کار و دریافت و پرداخت حق نظارت مهندسین دخالت داشته باشیم، قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد که هزینه طراحی را توسط سازمان دریافت نموده و به حساب طراحان واریز کنیم. وی ادامه داد: با این حال ما در راستای اینکه مداخله معقولی جهت متعادل سازی حقوق طراحان و جلوگیری از اعمال تخفیفات نامعقول داشته باشیم در گام اول به عنوان اولین وظیفه قانونی قرارداد‌های همسان را تهیه و تدوین کرده ایم. کوروش خواجوی در ادامه گفت از آنجایی که مشابه همین موضوع تا حدودی در میان آزمایشگاه‌ها و مجریان نیز وجود دارد، به عنوان دومین گام و به صورت آزمایشی حق الزحمه دریافتی آزمایشگاه‌ها را مطابق قراردادهای همسان و مبالغ جابجا شده از طریق درگاه بانکی ، کنترل و رصد می نماییم که هدف از این کار جلوگیری از اعمال تخفیفات نامتعارف و البته ارائه صحیح خدمات می‌باشد و به زودی شاهد توسعه این روش در بخش طراحی و مجریان خواهیم بود. رئیس نظام مهندسی خوزستان تشکیل انجمن‌ها به صورتی که در چهارچوب قانونی زیر نظر نظام مهندسی فعالیت داشته باشند را یکی دیگر از راهکارهای متعادل سازی نرخ خدمات مهندسی دانست.
شایان ذکر است است در حاشیه این جلسه از فعالین عرصه مهندسی خصوصا اعضا و مهندسین امدادگر و پرتلاشی که در حادثه ریزش ساختمان متروپل حضور داشتند ، تقدیر بعمل آمد.

 

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=35970

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.