سازمان نظام مهندسی

توضیحات شفاف و صریح مهندس خرم درباره موضوع تعارض منافع/ فقط ۵ درصد ساختمان‌های کشور را صنعتی می سازیم

03:08942

مهندس احمد خرم در سفر به استان خوزستان، سازمان نظام مهندسی ساختمان را با بیش از ۵۰۰ هزار عضو در کشور و ۲۰ هزار عضو در استان خوزستان یک ظرفیت ویژه عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از این پتانسیل می توان در عرصه های مختلف از جمله زیست محیطی، آلودگی هوا، ارتقای کیفیت ساخت و ساز و مبلمان شهری تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه خوزستان یک استان حادثه خیز است، افزود: استانداری خوزستان می تواند از ظرفیت جامعه مهندسی این استان در ستاد مدیریت بهره بگیرد و از تخصص مهندسان به عنوان بازوی پر توان این حوزه بهره بگیرد.

مهندس خرم در ادامه با اشاره به محرومیت استان خوزستان، اظهارداشت: این استان زرخیز در طول سالیان نتوانسته است سهم خود را از ذخایر و ظرفیت هایش برداشت کند و نیاز به توجه و رسیدگی بسیار دارد. سهم ۳درصد نیز از تولید نفت برای مناطق نفت خیز می تواند در دهه ۱۴۰۰ به ۵ درصد افزایش یابد تا به عقب ماندگی ها و ویرانی ها رسیدگی شود.

وی بر لزوم ساخت خانه مهندس در تمام استانها با کاربری های اقامتی، تفریحی، ورزشی و توریستی برای اعضای سازمان همانند خانه معلم تاکید کرد و گفت: با تامین یک زمین با کاربری گردشگری برای تاسیس خانه مهندس به منظور استفاده جامعه مهندسان استان خوزستان می توان یک خدمت بزرگ به آنان ارائه داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: جایگاه هر یک از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها بسیار مهم و دارای اهمیت بالایی است به گونه ای که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان یک رکن در نظر گرفته شده است.

مهندس خرم با اشاره به فعالیت ۲۰ دفتر نمایندگی در شهرستان های استان خوزستان، خاطرنشان کرد: از این دفاتر تعدادی در اماکن ‌اجاره‌ای است که باید جهت تامین زمین و منابع ساخت آن اقدام ‌شود.

وی، برش زمانی را یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر توانمند بیان کرد و گفت: تعلل و تاخیر در اجرا پروژه ها باعث ایجاد هدر رفت منابع مالی و انسانی می شود و هزینه نهایی را بسیار افزایش می دهد، بنابراین لازم است اجرای پروژه های مهم از جمله ساخت ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با یک برنامه ریزی صحیح و اجرای به موقع مدیریت شود.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه صنعتی سازی ساختمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در صنعتی سازی ساختمان بسیار عقب هستیم.

وی مطرح کرد: هم اکنون حدود ۵ درصد ساختمان‌های کشور را صنعتی می سازیم، درحالی که میانگین صنعتی سازی ساختمان در جهان ۴۰ درصد است، ضمن اینکه تا ۱۰ سال آینده صنعتی سازی ساختمان به نقطه ای می رسد که از ساخت قطعات تا حمل بر سر پروژه و نصب، نیروی انسانی دخالت ندارد و همه به صورت دیجیتال انجام می شود که در ایران با وجود بیش از ۵۰۰ هزار مهندس باید تلاش کنیم به شرایط نزدیک شویم.

مهندس خرم همچنین به موضوع تعارض منافع اشاره و خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بارها با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه داشته ام و در جلسات متعدد درخواست عدم اقدام وزارتخانه در خصوص تعارض منافع تا جمع‌بندی نهایی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را مطرح کرده ام.

رئیس شورای مرکزی عنوان کرد: وزیر سابق از بنده سوال پرسیدند که نظر شما در رابطه با تعارض منافع چیست؟ بنده پاسخ دادم روسای سازمان استان‌ها به دلیل تمام وقت بودن، مشمول تعارض منافع می شوند ولى اعضای هیات مدیره باتوجه به اینکه هفته اى ٢ تا ۴ ساعت فعالیت دارند، نباید مشمول تعارض منافع شوند برهمین اساس، برای اعضای هیات مدیره باید یک سقف ظرفیتی مشخص شود

وی تصریح کرد: وزیر سابق خطاب به معاون امور مسکن و ساختمان، این نکات را قابل تامل دانست و قرار بر این شد که قبل از ابلاغ هر مصوبه و بخشنامه و دستورالعملى، نظر سازمان نظام مهندسى کشور هم لحاظ شود.

مهندس خرم خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازى مصوبات، دستورالعمل ها و بخشنامه ها را باید به سازمان نظام کشور ابلاغ کند و اختیار ابلاغ به سازمان استانها در آئین نامه اجرایى قانون به سازمان استان ها توسط رئیس سازمان کشور طبق بند ذ ماده ١١۶ باید انجام شود ولى متاسفانه، بخشنامه بدون توجه به موارد فوق ابلاغ و سپس پیگیری های متعدد در دولت دوازدهم بی پاسخ ماند.

وی در پایان نظر خود را در رابطه با تعارض منافع اینگونه بیان کرد: روسای سازمان‌ها حق هیچگونه امضایی در حیطه خدمات مهندسی ندارند اما اعضای هیأت مدیره به میزان میانگین کارکرد هر استان مجاز به کار هستند و در صورت محروم شدن کامل استفاده از پروانه باید در ازای آن حق الزحمه به این افراد پرداخت شود.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=31434

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.