سازمان نظام مهندسی

خواجوی: رعایت مقررات ملی ساختمان باعث کاهش خسارات حوادث غیرمترقبه می شود

02:001.2K

 

نشست مشترک هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، دکتر کورش خواجوی در این نشست با اشاره به وقوع حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله در ایران اظهار کرد: به واسطه نظارت اعضای این سازمان، ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان در بخش های طراحی، نظارت و اجرا، عملی شده و طی سال های اخیر، خسارات جانی ناشی از حوادث غیرمترقبه در کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه  سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیش از ۲۰ هزار عضو از فارغ التحصیلان رشته های هفت گانه مرتبط با ساختمان دارد ادامه داد: هر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مرتبط با صنعت ساختمان می تواند نسبت به عضویت در این سازمان اقدام کند، اعضا بعد از سه سال می توانند برای دریافت پروانه اشتغال در آزمون های تخصصی شرکت نمایند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: برگزار کننده این آزمون ها، وزارت راه و شهرسازی است و پروانه هایی که ارائه می شوند، دربرگیرنده گرایش های طراحی، نظارت و یا اجرای ساختمان خواهد بود.

وی تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال را ۱۲ هزار عضو بیان کرد و گفت: این سازمان تابع قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی است که آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است.

خواجوی با تاکید بر اینکه آیین نامه اجرایی این قانون در سال های گذشته مورد بازنگری قرار گرفته است گفت: این آیین نامه شامل مقررات ملی ساختمان می شود که اختیارات تصویب این مقررات به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هرگونه سازه ساختمانی که متولی و سازنده آن دولت نباشد باید به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان برسد گفت: بنابراین، سازمان نظام مهندسی ساختمان بر طراحی و اجرای این سازه ها نظارت دارد و مالکان ساختمان ها مختار هستند که طراحی سازه های خود را به یکی از دفاتر مهندسی واگذار کنند اما تعیین ناظر ساختمان ها برعهده سازمان نظام مهندسی است.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی
لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=31850

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.