سازمان نظام مهندسی

خواجوی: لزوم فرهنگ سازی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد

03:38718

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر لزوم فرهنگ سازی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در میان مردم، سازندگان و مهندسان ناظر تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، جلسه بررسی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساختمان با حضور مهندس کورش خواجوی (رییس سازمان)، مهندس محمدعلی عبداله پور (دبیر هیات مدیره)، مهندس مندل زاده (معاون اداره کل استاندارد خوزستان) و اعضای کمیسیون تخصصی حضور داشتند.

در این جلسه خواجوی بر لزوم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد تاکید کرد و گفت: باید در بحث استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در بین مردم و سازندگان فرهنگ سازی های لازم صورت پذیرد و به این نکته هم توجه کرد که مردم ممکن است به منظور کاهش هزینه های تمام شده ساخت از مصالح با کیفیت کمتر استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه در سازمان لیست مصالح استاندارد در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان بروزرسانی می شود اظهار کرد: مهندسان ناظر نقش کنترلی برای استفاده از مصالح استاندارد را دارند و قرار است بازرسی های فشرده ای را با همکاری اداره کل استاندارد بر روی  ساختمان های در حال اجرا انجام دهیم و گروه های نظارتی سازمان، ساختمان های در حال ساخت را مورد بازرسی های دقیق قرار دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: بازرسان پروژه های ساختمانی باید کار کارشناسی انجام داده و گزارش کارشناسی خود براساس چک لیست تعریف شده به سازمان تحویل دهد سپس با ارائه گزارش به اداره کل استاندارد زمینه جهت برخورد با واحد های خاطی و فاقد صلاحیت که از مصالح غیراستاندارد استفاده می نمایند، صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مصالح باکیفیت باید بیش از پیش وارد فاز اجرایی نظارت شوند و مهندسان ناظر نگذارند از مصالح بی کیفیت و غیر استاندارد در ساخت و سازها استفاده شود عنوان کرد: استفاد‌ه از مصالح با کیفیت و استاند‌ارد‌ و ارائه خد‌مات مهند‌سی مطلوب د‌و مولفه مهم د‌ر تولید‌ ساختمان است که د‌ر کنار هم قرارگرفتن این د‌و مولفه، تضمین‌کنند‌ه ساختمان‌های ایمن، با عمر بالا و مطلوب است.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

در ادامه مهندس مندل زاده اظهار کرد: در خصوص بازرسی های مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل استاندارد باید یک مسیر و نقشه راه را مشخص نماییم تا ساختمان هایی که از مصالح ساختمانی غیراستاندارد استفاده می کنند معرفی و محصولات شناسایی و راستی آزمایی می شوند، سپس براساس ماده ۴۰ استاندارد اعلام جرم و در نهایت توقیف و اصلاح می شوند.

وی با بیان اینکه مشکل استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت و ساز با گزارش از سوی نظام مهندسی به صورت ریشه ای حل می شود عنوان کرد: انتظار می‌رود مهندسین ناظر طی نظارت بر پروژه‌های ساختمانی طرف قرارداد اجازه استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد را ندهند و در صورت مشاهده این فرآورده‌ها مراتب را گزارش دهند.

در ادامه جلسه حاضران به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص برگزاری مانور نظارتی مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل استاندارد جهت استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و ساز بیان کردند.

در این جلسه مقرر گردید:

  • واحد کنترل نظارت با همکاری واحد روابط عمومی پیامک هایی را در خصوص ارائه گزارش استفاده از مصالح غیراستاندارد ارسال نمایند.
  • فهرست محصولات مشمول مقررات استاندارد اجباری توسط اداره کل استاندارد اعلام شود.
  • کمیسیون انرژی، محیط زیست و مصالح استاندارد با مشورت کمیسیون های تخصصی عمران، برق، مکانیک و معماری با توجه به فهرست ارسالی اداره کل استاندارد، چک لیست اولیه را براساس اولویت هر بخش آماده نماید.
  • اداره کل استاندارد نسبت به معرفی نمایندگان خود جهت بازرسی مشترک اقدام نماید.
  • واحد کنترل نظارت هماهنگی لازم جهت بازدید مشترک با حضور نمایندگان اداره کل استاندارد حداقل برای ۱۰ ساختمان در حال ساخت را تا پایان ماه جاری بعمل آورد.
لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=34376

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.