دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان در نشست خبری:شناسنامه فنی و ملکی ساختمان کیفیت ساختمان را تضمین می‌کند

06:161.4K

به گزارش پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستانوبه نقل از ایسنا:دبیر هیات مدیره و مدیر خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با تاکید بر اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح و حضور این افراد در کار ساخت و ساز، گفت: قبل از اجرای طرح تدوین شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید مساله مجریان ذی‌صلاح ساختمان مشخص و این افراد در ساختمان‌ها و ساخت و ساز دخالت داشته باشند.

 

 کمال دویده در نشست خبری که امروز (۲۸ مهرماه) در محل این سازمان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساختمانی که توسط مجریان ذی‌صلاح ساخته می‌شوند به‌تبع بسیار متفاوت با ساختمانی است که در حال حاضر در استان ساخته می‌شود.

 

وی افزود: براساس اطلاعات به‌دست آمده ساختمان‌هایی که در استان‌های دیگر ساخته شده و دارای شناسنامه فنی ملکی ساختمان هستند نسبت به دیگر ساختمان‌ها قیمت بالاتری دارند.

 

دویده با بیان این‌که شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، دارای همه آنچه که در ساختمان دخیل است، می‌باشد تصریح کرد: از تمام افرادی که در ساختمان نقش دارند اعم از مهندسان، دست‌اندکاران، کارگران، ابزار و وسایل مورد استفاده در ساختمان، لیست کاملی تهیه می‌شود و در قالب شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در اختیار مالک قرار می‌‌گیرد.

 

دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر برای طرح به‌کارگیری مجریان ذی‌صلاح در ساختمان‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است که امیدواریم هر چه سریعتر به آن عمل شود. طرح صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و استفاده از مجریان ذی‌صلاح نیز پس از پیگیری استانداری و همکاری معاونت عمرانی استانداری و شهرداری به تصویب رسید.

 

وی با بیان این‌که ساختمان‌ها باید توسط مجریان ذی‌صلاح ساخته شوند تا این ساخت و ساز براساس قوانین و مقررات ملی ساختمان باشد، گفت: این مجریان می‌توانند اشخاص و یا یک شرکت ساختمان باشند. می‌توان طرح صدور شناسنامه فنی و ملکی را در صورت به‌کارگیری مجریان ذی‌صلاح در ساختمان‌ها، در ساختمان‌ها اجرا کرد زیرا تنها مجریان ذی‌صلاح می‌توانند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را صادر کنند.

 

دویده افزود: در تشکیلات هر ساخت و سازی باید مهندسی فنی وجود داشته باشد و هر فردی که در ساختمان نقشی ایفا می‌کند در صورت دریافت پروانه از سازمان می‌تواند به مجری ذی‌صلاح در ساختمان تبدیل شود.

 

دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان ادامه داد: ممکن است برخی از انبوه‌سازان و افراد فعال ساختمانی تجربه کاری بالایی داشته باشند و از بسیاری از مهندسان بهتر کار کند اما لازم است که مهندس حرف اول را در ساختمان بزند و در کنار دیگر عوامل اجرایی ساختمان که به صورت تجربی کار می‌کنند، این فرد مجری ذی‌صلاح باشد.

 

وی با تاکید بر نظارت و بازرسی از ساختمان‌ها تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی استان افتخار دارد که از ۱۰ سال گذشته تاکنون کمیته‌ای تحت عنوان نظارت بر ساختمان‌ها را راه‌اندازی کرده است؛ این کمیته به صورت مستمر روزانه از ساختمان‌های در حال اجرای شهر بازدید و موارد تخلف را بررسی و گزارش می‌دهد.

 

دویده گفت: این گزارشات به دبیرخانه کمیته ارسال می‌شود و با توجه به این موضوع هر هفته جلساتی با هدف رسیدگی به تخلفات با حضور مهندسان سازنده مالک و شاکیان هر ساختمان برگزار می‌شوند. در حال حاضر این کمیته ۳۵ نفر عضو دارد و قطعا با اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح، این تعداد افزایش می‌یابد.

 

مدیر خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی خوزستان اظهار کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هم‌اکنون آماده شده است و به محض آغاز استفاده از مجریان ذی‌صلاح این شناسنامه‌ها برای ساختمان‌ها صادر می‌شود. شناسنامه فنی باید توسط فردی کامل شود که این فرد به صورت مستقیم درگیر ساختمان و ساخت و ساز است.

 

وی عنوان کرد: نظارت‌های سازمان به ساختمان‌ها به صورت دوره‌ای است و ما هیچ‌گونه ناظر ثابت در ساختمان نداریم. در این نوع نظارت، ناظران سازمان با توجه به مراحل مختلف ساخت و ساز از محل ساختمان بازدید می‌کنند؛ به تبع ناظران دوره‌ای نمی‌توانند تکمیل‌کننده شناسنامه فنی و ملکی باشند و این کار دقیقا می‌تواند توسط مجریان ذی‌صلاح انجام شود.

 

دویده ادامه داد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به عنوان سندی معتبر و برای صدور پایان‌کار ساختمان به عمل می‌کند و اگر شناسنامه فنی و ملکی وجود نداشته باشد گواهی پایان‌کار توسط شهرداری ارایه نخواهد شد.

 

وی بیان کرد: در صدد هستیم نظارت و بازرسی‌های خود از ساختمان‌ها را بیشتر و جدی‌تر و ناظران را بیشتر وارد کار کنیم؛ در حال حاضر فقط کنترل سازمان به ساختمان‌ها از طریق مهندسان ناظر صورت می‌گیرد.

 

دویده با بیان این‌که مالکان و سازندگان باید برای ساختمان خود ناظران مقیم در نظر بگیرد، افزود: بی‌کیفیت بودن برخی ساختمان‌ها به این علت که برخی عوامل اجرایی در ساختمان‌ها متخصص نیستند؛ اگر چه ساختمان‌های خوب نیز ساخته می‌شوند اما تعدادشان کم است.

 

دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: عوامل مختلفی از جمله مصالح مرغوب و عوامل اجرایی ماهر و آموزش دیده در ساختمان نقش دارند که در صورت فراهم بودن این عوامل قطعا ساختمان‌های باکیفیتی ساخته می‌شود.

 

وی ادامه داد: شناسایی مصالح مرغوب و استاندارد از طریق اداره کل استاندارد استان و معرفی این مصالح در سطح شهر از دیگر اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان است. اغلب نیروهایی که در ساختمان نقش دارند عمدتا ماهر و آموزش دیده نیستند؛ تقویت نیروهای اجرایی در ساختمان‌ها یکی‌دیگر از اقداماتی است ‌که باید در قالب تشکل‌ها و صنوف مرتبط انجام شود.

 

دویده بیان کرد: آموزش این اصناف بر عهده اداره کل کار و آموزش فنی و حرفه‌ای است و سازمان نظام مهندسی نیز می‌ـواند در امر آموزش به این ارگان‌ها کمک کند. قطعا شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در واقعی کردن قیمت ساختمان موثر است و می‌تواند تخلفات موجود در معاملات مسکن را کاهش دهد. در حال حاضر حدود پنج سال است که در استان‌های فارس و قزوین فعالیت در خصوص صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان آغاز شده است و این استان‌ها در این زمینه پیشتاز هستند.

 

وی افزود: در حال حاضر به دلیل نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در صورت وقوع مشکل در ساختمان هیچ موضوعی قابل پیگیری نیست اما با صدور شناسنامه، هر فرد می‌تواند کلیه قسمت‌ها و اجزای ساختمان را از طریق شناسنامه ردیابی کند.

 

دویده خاطرنشان کرد: ساماندهی دفاتر فنی و مهندسی ساختمان در استان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در حال حاضر ۱۵۰ دفتر در استان فعالیت می‌کنند و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مهندس در این دفاتر مشغول به‌کار هستند.

 

دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در ادامه بر ضرورت اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان به‌ویژه مبحث ۱۹ مبنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید کرد.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=421

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.