سازمان نظام مهندسی

دیدار هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان

05:001.6K

اعضا هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با حضور در استانداری خوزستان با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، در این دیدار مهندس محمد خانچی (معاون عمرانی استانداری خوزستان، دکتر کورش خواجوی (رئیس)، مهندس فیروز غلامی (نایب رئیس اول)، مهندس محمدعلی نوراله (نایب رئیس دوم)، مهندس محمدعلی عبداله پور (دبیر)، مهندس مظفر ساعد (عضو هیات مدیره) و) حضور داشتند.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

در ابتدای این نشست دکتر خواجوی انتصاب مهندس خانچی را به سمت معاونت عمرانی استانداری خوزستان تبریک گفت و با بیان آمار اعضای سازمان و مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار، به ظرفیت تخصصی این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان  وفق قانون مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد عمومی تشکیل شد و وظیفه کنترل و نظارت بر ساخت و سازهای غیردولتی را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: در این مسیر مباحث ۲۲گانه مقررات ملی ساختمان تدوین و منتشر شد که رعایت آن ها الزامی است و در فرآیند طراحی، اجرا و نظارت ملاک عمل می باشد اما به دلایلی مانند کمبود امکانات، عدم هماهنگی میان دستگاه های اجرایی و آموزش ناکافی اجرا، اعمال بخش هایی از آن مغفول مانده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: با رعایت اخلاق حرفه ای و پایش منظم آن شاهد افزایش کیفیت ساخت و ساز و رضایتمندی شهروندان خواهیم بود.

وی از تنظیم یک تفاهم نامه سه جانبه میان سازمان نظام مهندسی ساختمان، بسیج مهندسان و سازمان فنی و حرفه ای در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه از ظرفیت بالای این سازمان ها برای ارتقای سطح آموزش میان مهندسان، استادکاران و کارگران صنعت ساختمان بهره خواهیم برد.

خواجوی به توسعه دفاتر نمایندگی در شهرستان های استان و آثار مثبت و رو به رشد کیفیت ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی اشاره کرد و از ابلاغیه هیات وزیران در خصوص الزام اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان خبر داد و خاطر نشان کرد: طبق این ابلاغیه برای ساختمان هایی که تا خرداد ۱۴۰۲ مبحث ۱۹ را رعایت نکرده باشند پایانکار صادر نخواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون یک فرصت منطقی برای نظام مهندسی، شهرداری و دستگاه های دخیل در صنعت ساخت و ساز برای پرداختن به این مهم  است و این امر یک افق روشن در صنعت ساختمان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان ماده ۴۱ قانون نظام مهندسی خاطر نشان کرد: براساس این قانون همه ی ساختمان های کشور به استثنای ساختمان های دولتی که مشمول نظام فنی اجرایی هستند، باید در حوزه سازمان نظام مهندسی باشند اما عده ای برای ساختمان هایی که حتی بودجه دولتی ندارند از این فضا استفاده کرده اند و وارد حوزه نظام مهندسی نشده اند، در این رابطه می توان به برخی از بیمارستان های خصوصی، درمانگاه ها و مجتمع های تجاری اشاره کرد.

سپس مهندس فیروز غلامی  ، نایب رییس اول سازمان، ضمن عرض تبریک انتصاب مهندس خانچی اظهار کرد: ظرفیت بالای جامعه مهندسی در خدمت پیشرفت و توسعه استان است و اگر بتوانیم از این پتانسیل، ظرفیت و تخصص جامعه مهندسی در پروژه های عمرانی و غیرعمرانی به درستی استفاده کنیم، منافع آن برای عموم خواهد بود.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

در ادامه مهندس محمد خانچی، معاون عمرانی استانداری خوزستان، اظهار کرد: مشکلات فراوانی در استان وجود دارد و می‌طلبد که همه برای رفع آنها پای کار باشیم و در مقطع زمانی که ما مسئولیتی بر عهده داریم، تکلیف و وظایف خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: نگاه به نظام مهندسی ساختمان بیشتر جهت کسب درآمد است در حالی که باید فراتر از این موضوع باشد و انتظار داریم فضای نظام مهندسی متفاوت تر باشد.

خانچی با اشاره به نقش بسیار مهم و کلیدی سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت و سازها عنوان کرد: انتظار داریم که روند همدلی و هماهنگی موجود در نظام مهندسی استمرار داشته باشد.

وی در ادامه به موضوع نظارت و ضرورت توجه جدی به این مقوله از سوی نظام مهندسی استان تاکید کرد و گفت: این امر باید سختگیرانه مورد توجه قرار بگیرد چرا که واقعیتی که وجود دارد این بوده که در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر ضرورت اولویت بندی مسائل و مشکلات مربوط به نظام مهندسی و ارائه آنها به معاونت عمرانی گفت: اتاق فکر و کارگروه هایی نیز از سوی این سازمان با حضور صاحبان ایده و فکر ایجاد شود.

وی  بر ضرورت احصا و ارائه  اولویت های  اساسی حوزه عمرانی در سطح استان از سوی سازمان نظام مهندسی تاکید کرد و گفت: این اولویت‌ها به معاونت عمرانی به صورت مکتوب ارائه و اعلام شوند به صورت کارشناسی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرند.

خانچی با بیان اینکه به حلقه های فکری مانند شما نیاز داریم عنوان کرد: یکی از مباحث حائز اهمیت توجه به معماری اسلامی در ساختمان ها، مدارس و مساجد و… است، با توجه به اینکه استان خوزستان محل ورود تشیع است باید در معماری اسلامی شاخص تر باشد و نسل جدید را با معماری اسلامی و این تمدن آشنا نماییم.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=31501

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.