زمینه اشتغال مهندسین فاقد پروانه در بخش ساختمان فراهم شده است

02:4520.1K۰

در صورت عدم درخواست مهندسان دارای پروانه اشتغال بعنوان سرپرست کارگاه مهندسان فاقد پروانه اشتغال میتوانند با گذراندن ۷ دوره اجرائی در پروژههای ساختمانی بعنوان سرپرست کارگاه اقدام به فعالیت نمایند.

با درخواست هیات مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان استان ، پیگیری مستمر هیات مدیره و هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی و دبیرخانه صنعت ساختمان خوزستان سرانجام با موافقت اعضای اصلی هیات چهار نفره مورخ ۲۵/۱۰/۱۴۰۲ زمینه اشتغال مهندسان بدون پروانه اشتغال در بخش ساختمان فراهم شده است .

همانگونه ک مطلعید شرکتهای حقوقی در اجرای پروژه های ساختمانی مطابق ظرفیت پروانه اشتغال مجاز به اخذ و ثبت ۸ قرارداد پیمان با مالکین هستند ، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه تشکیل شرکتهای حقوقی و حقیقی ، سازندگان حقوقی مکلف هستند از مهندسان دارای پروانه اشتغال بعنوان سرپرست کارگاه استفاده نمایند.

بررسیهای بعمل آمده  نشان می دهد مهندسین دارای پروانه اشتغال به دلیل پایین بودن حقوق دریافتی ، استقبال ضعیفی در زمینه فعالیت بعنوان سرپرست کارگاه دارند و ترجیح می دهند از امتیاز پروانه های خود بعنوان ناظر، طراح و مجری استفاده نمایند.

لازم به ذکر است فارغ التحصیلان رشته های عمران و معماری برای دریافت پروانه اشتغال باید سه سال را در انتظار بمانند و طبق قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان افراد فاقد پروانه هیچ نوع خدماتی دریافت نمی کنند ، در همین راستا و بر اساس مجوز هیات چهار نفره استان ، این افراد می توانند با گذراندن ۷ دوره اجرائی در پروژههای ساختمانی بعنوان سرپرست کارگاه اقدام به فعالیت نمایند.

گفتنی است با اجرای این طرح در سطح استان علاوه بر اینکه بالغ بر صدها نفر از مهندسین بدون پروانه بعنوان سرپرست کارگاه در ساختمان ها و کارگاه ها برای هدایت و نظارت پروژه مشغول به فعالیت میشوند و مشکل اشتغال زایی مهندسین بدون پروانه تا حد زیادی مرتفع میشود همچنین موجب برطرف شدن معضل کمبود سرپرست کارگاه نیز خواهد شد.

به کارگیری مهندسینی که در دوره های آموزشی سرپرستی کارگاه سازمان شرکت نموده و واجد صلاحیت و دارای اطلاعات لازم و مرتبط با موضوع پیمان در پروژه های عمرانی  هستند تاثیر بسزایی درافزایش کیفیت ساخت و ساز و پیشگیری از بروز حوادث درکارگاه ها و پروژ ه های ساختمانی می شود و در نهایت کاهش تبعات حقوقی برای مهندسان، مجریان و ناظران استان را به دنبال خواهد داشت.

بدیهی است امکان اشتغال به کار مهندسان فاقد پروانه اشتغال بعنوان سرپرست کارگاه در مناطقی که کمبود و یا نبود مهندس دارای پروانه اشتغال باشد امکان پذیر می باشد.    

با پیگیری های هیات مدیره نظام مهندسی استان به زودی شاهد بکارگیری مجری برای تمامی گروههای ساختمانی در اهواز و برخی از شهرستانهای استان خواهیم بود.

هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان همچنین در تلاشند موافقت هیات چهارنفره استان را برای به کارگیری ناظران تاسیسات برق و مکانیک به عنوان مجریان ذی صلاح تاسیسات (برق و مکانیک) جلب نمایند.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان    

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=42223

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

شما باید وارد شده برای ارسال نظر.