سمینار آموزشی واکاوی فنی ساختمان متروپل آبادان

04:28871

این سمینار در تاریخ ۲۳ و ۲۴ آذر ماه در سالن همایش های منطقه آزاد اروند با حضور جمعی از مدیران استانی ، اعضای شورای مرکزی ، روسا و اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی سراسر کشور و تعداد کثیری از اعضای سازمان استان خوزستان برگزار گردید و در ادامه از کتاب متروپل ، واکاوی یک فاجعه ، که توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان ( شورای مرکزی ) با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها تالیف شده است ، رونمایی شد.

در آغاز این مراسم دکتر خواجوی ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان پس از خوش آمد گویی به مدعوین و حاضرین در جلسه بیان داشت که پس از حادثه مترو پل ، سازمان استان دو برنامه محوری را در دستور کار خود قرار داده و در حال انجام آن است .

در محور نخست ، سازمان با راه اندازی سامانه پذیرش هوشمند مالکین و صاحب کاران و ایجاد بستر ارتباط الکترونیکی با شهرداری ها و مراجع صدور پروانه سعی دارد تا تخلفات مربوط به صدور پروانه ساختمانی و ساخت و سازهایی که بدون رعایت ضوابط و خارج از سیستم های نظام مهندسی انجام می شوند را کاهش داده و به حداقل رساند و در محور دوم برنامه جامع آموزش و بازآموزی برای جامعه مهندسان استان را تدوین نموده و به اجرا درآورده است .


در بخش بعدی دکتر حمزه شکیب به برنامه ریزی و اقدامات شورای مرکزی برای بهره گیری از تجربه پلاسکو در واکاوی فنی ساختمان متروپل اشاره نمود و افزود نتایج این بررسی ها توسط اساتید و مدرسین در این سمینار دو روزه ارائه می شود ، ایشان اضافه کرد ، شورای مرکزی در این دوره بنا دارد با تغییر رویکرد خود نظام مهندسی را به سمت حرفه ای شدن هدایت نماید و درصدد است زمینه ای ایجاد کند تا جامعه مهندسان را با دانش و خلاقیت بشناسند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: اگر نظام اداری انجام و از توان و دانش مهندسان استفاده شود هرگز در زمان ساخت و یا بهره‌برداری شاهد فجایعی مثل متروپل و پلاسکو نخواهیم بود. دانش و علم مهندسان و آیین‌نامه‌ها در تراز جهانی هستند اما عدم توجه به این مسایل و دور زدن قانون است که باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان به عنوان سومین سخنران عنوان کرد ، متروپل محصول یک فرایند اشتباه بود و در ادامه به حضور پر رنگ و موثر نظام مهندسی بعد از حادثه به منظور رسیدگی به امر آوار برداری و پایداری سازه اشاره نمود. خانچی بیان داشت ، دستورالعمل و ملاحضات طراحی و اجرای ساختمان های بلند مرتبه در دست تدوین است و انتظار می رود جامعه مهندسی ، ضمن رعایت اخلاق حرفه ای ، ضوابط فنی و دستورالعمل ها را مد نظر قرار دهند.

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مهمترین عامل وقوع حادثه متروپل را عدم رعایت قانون دانست و اشاره کرد که در مثلث کارفرما ، مرجع صدور پروانه و مهندس در قانون روابطی تعریف شده است که هر گاه این روایط خدشه دار شوند و یا عللی مانند تعارض منافع بر آن وارد می شود باید انتظار این حوادث را داشته باشیم. در ساختمان متروپل عدم شفافیت در صدور پروانه ، عدم حضور افراد ذیصلاح و به معنای عام دور زدن قانون و بی توجه به حوزه مهندسی عامل این حادثه بود. وی به نقش نظارتی و کنترلی وزارت راه و شهرسازی و سازمان های نظام مهندسی اشاره کرد و افزود ، برای جلوگیری از این حوادث در مرحله اول کنترل نظامات اداری درنظر گرفته شود . نحوه صحیح صدور پروانه ، حضور افراد دارای صلاحیت و سپس به کنترل های فنی پرداخته شود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان مانی فر

پژمان فرجی معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در ادامه مراسم به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به نقش حاکمیتی سازمان منطقه آزاد اروند گفت در کنار واکاوی فنی می بایست به واکاوی مراحل اداری در صدور پروانه و نقش های نظارتی در این پروژه پرداخت . وی به تبعات اقتصادی ، فنی ، اجتماعی و سیاسی حادثه متروپل اشاره کرد و افزود که معاونت فنی و زیربنایی سازمان وظیفه تخریب و آواربرداری باقیمانده این ساختمان را بر دوش دارد و ابراز امیدواری کرد در پایان این سمینار نتایجی واقعی ، مثبت و مفید حاصل شود و در تمام کشور قابل بهره برداری باشد.

در حاشیه این مراسم ، آیین رونمایی از کتاب متروپل ، واکاوی یک فاجعه برگزار شد. در این کتاب ضمن بررسی موشکافانه علل فنی فروریزش ساختمان متروپل ، عوامل حقوقی و رعایت نظامات اداری نیز در وقوع این حادثه بررسی شده است.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=34577

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.