لزوم استفاده ساختمان های جدید از تجهیزات ایمنی گاز از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰

02:56850

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از لزوم استفاده ساختمان های جدید از تجهیزات ایمنی گاز از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، دکتر کورش خواجوی با حضور در بخش ویژه خبر ۲۳ شبکه خوزستان در خصوص انفجارهای ناشی از نشت گاز در مناطق مسکونی و نقش نظام مهندسی در خصوص کاهش این حوادث مطالبی را ارائه داد.
وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان دارای بیش از ۶۰۰ متخصص از بهترین نیروهای مهندسی مکانیک در بخش بازرسی گاز است اظهار کرد: این مهندسان با گذراندن دوره های مناسب و سطح بالا از متخصصان حرفه ای در این حوزه هستند و در بخش اجرا هم، مجریان این بخش که لوله کشی گاز را انجام می دهند آموزش دیده و دارای کد هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه اکثر حوادث ناشی از انفجار گاز در ساختمان های قدیمی اتفاق می افتد عنوان کرد: با سخت گیری هایی که همکاران ما در اجرای مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان دارند انتظار داریم که شاهد حوادثی از این دست نباشیم، براساس پژوهش مستقلی که این سازمان انجام داده است مهمترین دلیل بروز این حوادث گذشت زمان، عدم بهره برداری صحیح و تغییرات در سیستم لوله کشی است.
وی با اشاره به اینکه به ندرت در ساختمان هایی که زیر ۵ سال از بازرسی آن ها گذشته است در آن حادثه رخ می دهد تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز این حوادث باید بازرسی های گاز را تکرار کنیم که در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان چنین تدابیری اندیشیده شده است.
خواجوی ادامه داد: براساس مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هر دو سال یک بار بازرسی های گاز انجام می شود و ظرفیتی برای کنترل همه ی تغییرات و اشکالات از زمان ساخت است، اما در سطح کشور این مهم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است اما خوشبختانه در استان خوزستان براساس مصوبه شورای فنی استان آن را اجرایی می نماییم و از استان های پیشرو در این زمینه خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: این بازرسی های دوره ای نیاز به تعامل سایر ارگان ها و همچنی همکاری مردم است که باید هزینه اندکی بابت آن پرداخت کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر افزایش آگاهی و ایجاد حساسیت در مردم نسبت به این موضوع تاکید کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به نوبه خود در افزایش آگاهی فعالیت دارد و از ظرفیت ۲۱ هزار عضو فرهیخته خود که بخش گسترده ای از جامعه است استفاده می نماید.
وی از لزوم استفاده ساختمان های جدید از تجهیزات ایمنی گاز از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار داشت: این تجهیزات شامل آشکارسازهای گاز، فیوز قطع جریان اضافی و شیر حساس به زلزله است.
خواجوی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تجهیز ساختمان های قدیمی به این تجهیزات وجود دارد گفت: این تجهیزات برای پیشگیری از خطر انفجارهای گاز، کافی نیست اما لازم است اما اگر بخواهیم ساختمان های قدیمی را هم مجهز کنیم پروسه اجرایی بسیار سختی دارد زیرا باید مردم را از نظر اقتصادی متقاعد کنیم که این هزینه ها را پرداخت نمایند.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=31732

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.