لزوم انعقاد تفاهم نامه میان نظام مهندسی و بنیاد مسکن در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان

04:001.5K

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، نشست هماهنگی  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان، در خصوص خدمات رسانی در زمینه ساخت و ساز و نقشه های ساختمانی  مناطق زلزله زده مسجدسلیمان با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  خوزستان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، عضو هیات مدیره سازمان، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان، رئیس ستاد بازسازی مسجدسلیمان و مدیر اجرایی دفتر نمایندگی مسجدسلیمان برگزار شد.

مهندس کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ضمن اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان جهت همیاری در بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان گفت: سازمان نظام مهندسی خوزستان در بحث نظارت بر کار بازسازی، نوسازی و تعمیرات ساختمان‌هایی که در زلزله آسیب دیده‌اند ورود کرده است.

وی بر لزوم انعقاد تفاهم نامه میان نظام مهندسی ساختمان و بنیاد مسکن در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه این ساختمان ها عمدتا به شیوه سنتی و بدون توجه به قوانین و مقررات ملی ساختمان، احداث شده بودند در پی این زلزله، استحکام خود را از دست داده بنابراین نیاز به تخریب و نوسازی دارد و مهندسین عضو نظام در این کار مشارکت خواهند داشت و حق الزحمه آن ها بیشتر معنوی است.

دویده با بیان اینکه از حداکثر ظرفیت مهندسان دارای پروانه اشتغال شهرستان مسجدسلیمان استفاده خواهیم کرد عنوان کرد: مهندسان منطقه با سرعت،دقت و جدیت تمام ،امور محول شده را که مربوط به تهیه و بررسی نقشه و نظارت بر اجرا هست انجام خواهند داد.

مهندس مسعود انصاریان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، به خسارات زلزله تیرماه در شهرستان مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: در شهرستان مسجدسلیمان وضعیت تا حدودی پیچیده تر از مناطق سیل زده است چون فقط در محدوده شهری در حال انجام کار هستیم و سه نکته در حال حاضر برای ما مطرح است اولین و مهمترین مساله، زمان است و دوم اینکه  مهندس ناظر از ابتدای کار یعنی آواربرداری باید حضور داشته باشد و دستور کار بدهد و در پایان توافق با نظام مهندسی در خصوص تعرفه مهندسان ناظر در منطقه زلزله زده مسجدسلیمان است.

وی بر لزوم تسریع در طراحی و ارائه نقشه ها تاکید کرد و گفت:   ساخت واحدهای مسکونی نیاز به نقشه و نظارت دارد که باید از اعضای واجد شرایط نظام مهندسی ساختمان استفاده کنیم و یکی از مواردی که برای ما دارای اهمیت است اینکه بازسازی طبق برنامه زمانبندی پیش برود و از زمانی که دستور تهیه نقشه داده می شود تا زمان تهیه نقشه و نظارت در زمان مشخص شده انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن و نظام مهندسی دستگاه های تخصصی در حوزه ساخت و ساز و ساختمان هستند بنابراین روند کار آن ها با یک سازنده یا پیمانکار بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد بافت شهرستان مسجدسلیمان فرسوده است، ساخت و ساز غیرمجاز زیاد دارد و اکثر خانه ها از سنگ و گچ است بنابراین برخی از ساختمان ها امکان بازسازی ندارد و باید دوباره سازی شود.

انصاریان از ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در سال جاری در مناطق زلزله زده مسجدسلیمان خبر داد و تصریح کرد: در سه سال آینده ساخت  ۱۰ هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان را در دستور کار داریم.

وی بر استفاده از نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولید استان خوزستان تاکید کرد و گفت: بنا داریم یک دوره آموزشی برای کارگران ساختمانی در مسجدسلیمان برگزار کنیم تا به کارگر نیمه ماهر تبدیل شوند و از آن ها در بازسازی مناطق زلزله زده استفاده کنیم.

در پایان این جلسه مقرر گردید یک تفاهم نامه در خصوص همکاری نظام مهندسی ساختمان خوزستان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خوزستان جهت بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان تدوین گردد.

 

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=25351

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.