لزوم همکاری دستگاه‌های مسئول در ارتقا ساخت و سازها

04:00986

در نشست خبری اعضای نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان‌شد؛
لزوم همکاری دستگاه‌های مسئول در ارتقا ساخت و سازها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: به منظور رفع مسائل و مشکلات ساختمانی و ارتقاء ساخت و سازها، همکاری دستگاه‌های مسئول مانند مسکن و شهرسازی و شهرداری ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، فرخ حاج‌شیخ‌الاسلامی در نشست خبری که امروز،‌ ۶ آبان‌ماه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد، اظهارکرد: سازمان نظام مهندسی براساس یک سری اهداف پیش‌بینی شده در جامعه بنیان نهاده شده و با توجه به نیاز جامعه به ساخت و ساز و از آن‌جایی که در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سرمایه‌های ملی در بخش ساخت و ساز هزینه می‌شود، این هزینه و سرمایه‌گذاری نیازمند کنترل و نظارت هوشمندانه است.

وی افزود: در کنار سرمایه‌گذاری برای ساخت و ساز، وجود قوانین و مقررات و همچنین نیروهای متخصص ضروری است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح‌کرد: برای تامین انتظارات، در سال ۱۳۴۷ قوانین لازم تدوین و یک سال بعد ابلاغ شد. همچنین مقررات ملی در ۲۲ مبحث از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ تهیه و در سال ۱۳۸۴ ابلاغ شد.

حاج‌شیخ‌الاسلامی ادامه‌داد: قبل از سال ۱۳۷۴ ضوابط و قوانین فراگیری وجود نداشت. بنابراین با توجه به این‌که قوانین کاملی در دست نبود سازمان معماری و شهرسازی و سازمان ساختمان و تاسیسات در عمل موفق نبودند.

وی افزود: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی خوزستان در راستای قوانین و مقررات تدوین شده فعالیت خود را آغاز کرده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح‌کرد: در حال حاضر در ۳۱ استان سازمان‌های نظام مهندسی کشور فعال هستند و خوزستان با دارا بودن ۱۸ دفتر نمایندگی و ۱۱ هزار عضو به فعالیت می‌پردازد. همچنین سازمان نظام مهندسی خوزستان پیگیری‌های قانونی خود را در خصوص اجرای قوانین ملی در قالب واحدهای مختلف انجام می‌دهد.

حاج‌شیخ‌الاسلامی عنوان‌کرد: قوانین مربوط به نظام مهندسی با سازمان‌های مختلفی مشترک است و شهرداری باید همکاری‌های لازم را انجام دهد که متاسفانه تاکنون این امر به‌طور کامل تحقق نیافته است و این باعث می‌شود هنگام خسارات و مشکلات مردم تنها ناظر ساختمانی را مقصر بدانند.

همچنین کمال دویده، مدیر خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در این نشست اظهارکرد: از عوامل مهمی که تکمیل‌کننده یک ساختمان سالم است، مصالح سالم و کارگر ماهر است و این در حالی است که هم‌اکنون در این دو ضعیف هستیم و مصالح بی‌کیفیت وارد کشور می‌شود.

وی افزود: کیفیت مصالح در کشور خوب نظارت نمی‌شود و تربیت کارگرهای ماهر نیز با مشکل رو به رو است، این در حالی است که وظیفه سازمان تنها کنترل مقررات ملی است.

مدیر خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح‌کرد: براساس قانون فعلی مهندسین درجه‌بندی شده و متناسب با نوع ساختمان انتخاب می‌شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: خوزستان جزء اولین استان‌هایی است که در بحث گودبرداری و ارتقاء کیفیت تست بتن و جوش پیشگام است که این امر به همکاری شهرداری نیازمند است.

همچنین مرادعلی واهبی، مسئول کمیته کنترل و نظارت اجرایی سازمان نظام مهندسی نیز در این نشست عنوان‌کرد: مهندسان ناظر که طبق قانون مسئول نظارت عالی هستند، گزارش‌های مربوط به مشکلات ساختمانی را به شهرداری ارسال می‌کنند. همچنین در خوزستان نظارت و کنترل مضاعف انجام می‌شود و مهندسانی که خوب عمل نمی‌کنند تنبیه می‌شوند.

وی افزود: علت این‌که کار به‌خوبی انجام نمی‌شود این است که گزارشات توسط شهرداری رسیدگی نمی‌شود و همچنین اداره‌کار و اداره مسکن نیز همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند تا زمانی که سایر نهادهای قدرتمند در قانون با در زمینه ارتقا کیفیت ساختمانی همکاری نکنند این امر محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=4147

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.