مهندس رحمانی: جلسات مشترک دو هفته ای یک بار برگزار شود

سومین جلسه مشترک هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با مدیر کل راه و شهرسازی در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان برگزار شد.

بحث مجریان ذی صلاح اجرایی شود

در ابتدای این جلسه سعید پارسافر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: هدف نهایی قانون نظام مهندسی ساختمان برخورداری ساختمان ها از کیفیت مطلوب و ارائه کالایی ایمن، باکیفیت و بادوام به مردم است.

وی بر پرداختن به بحث مجری ذی صلاح تاکید کرد و ادامه داد: مجریان ذی صلاح از جمله مواردی است که باید به آن برسیم و در حال حاضر جلسات متعددی در این رابطه تشکیل شده است که امیدواریم طی این جلسات و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان مشکلات حل شود و تا پایان سال رزومه خوبی در بیلان کاری خود داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: شناسنامه فنی و ملکی از موارد مهمی است که باید به آن برسیم و سعی می کنیم با نیروهایی قابلی که در سیستم نظام مهندسی ساختمان خوزستان داریم، بحث درون سازمانی را سروسامان دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش در بخش های مختلف ساخت و ساز نقش اساسی ایفا می کند تصریح کرد: در بحث آموزش باید سمینارهای کوتاه مدت و برنامه های دراز مدت اجرایی شود که این امر باعث ارتقا کیفی مهندسی می شود.

پارسافر اضافه کرد: بزرگان علمی کشور آمادگی حضور در استان را جهت آموزش دارند و این اموزش ها باید به صورت مستمر و طی قراردادهای یک ساله باشد تا وضعیت علمی و آموزشی در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بهبود یابد.

برگرداندن اعتماد از دست رفته سازمان

در ادامه محمدحسین عبدالکریمی، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر التهاب در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان زیاد است هنر ما این است تا در انتخابات و سیستم دوره بعد این التهاب را از بین ببریم.

وی با اشاره به اینکه به حداقل رساندن این التهاب کار بزرگی است ادامه داد: سازمان دارای ۱۲۰ کارمند و ۱۴ هزار مهندس است و بهتر است در اولین حرکت خود اعتماد از دست رفته نسبت به سازمان را برگردانیم.

مشکل سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرا است

سپس مرادعلی واهبی، نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، گفت: در تجربیات کاری خود به این نتیجه رسیده ام که مشکل ما در آیین نامه نیست و تخلفاتی که انجام می شود بیشتر در اجرا است.

وی ادامه داد: آیین نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان کامل است و ابهامات آن در قوانین کار و استاندارد برطرف می شود.

واهبی خاطر نشان کرد: مشکل ما در کارگران آموزش ندیده، مصالح ساختمانی غیراستاندارد و افراد فاقد صلاحیت و گواهینامه است همچنین مهندسان ما نمی دانند چگونه باید گزارش بنویسند و به گونه ای است که الزامات ادارات دیگر را نمی توانند انجام دهند.

وی افزود: کارگری که یک ساعت آموزش ندیده است اسکلت یا ساختمان ۱۰ طبقه را جوشکاری می کند، سالانه میلیاردها تومان دستمزد به کارگرانی داده می شود که هیچ آموزشی ندیده اند و به هیچ کس هم جوابگو نیستند در حالی که مهندس ناظر در برابر دستمزد مختصری باید به هزاران نفر پاسخگو باشد.

رسالت سازمان تحویل کالایی ایمن به مردم است

کمال دویده، نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اظهار کرد: همه ما می دانیم که در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان کارهای بسیاری انجام شده است اما متاسفانه در سایه یک سال گذشته مغفول مانده است که در مقایسه با کارهای استان های دیگر به دلیل اینکه آن ها تنش نداشته اند خدمات آن ها نمود بهتری داشت.

وی با تاکید بر اینکه ما باید مدیریت زمان داشته باشیم و اولویت را  برقراری آرامش بگذاریم گفت: رسالت اصلی سازمان و هیئت رئیسه این است که کالایی ایمن مطابق با مقررات ملی ساختمان تحویل دهیم که این امر با نظارت دقیق، اجرای صحیح، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و نیروی فنی امکانپذیر است.

دویده خاطر نشان کرد: بحث نظارت دقیق عملیاتی شده و تنها قسمت باقی مانده اجرا و مجریان ذی صلاح است که جلسات خوبی در این زمینه برگزار شده و مجوزهای خوبی داشته است.

وی افزود: در سه ماه آینده حداقل باید سه مجمع را بگذرانیم که نیاز به حمایت اداره کل راه و شهرسازی داریم.

لزوم افزایش مشارکت اعضا

در ادامه ناصر سرافراز، دبیرهیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که در گذشته وجود داشته نظام مهندسی ساختمان خوزستان نتوانسته به هدف اصلی خود دست یابد که امیدواریم در آینده با مشارکت اعضا شاهد رشد تعالی سازمان باشیم.

وی بر طراحی مکانیزمی برای برگزاری انتخابات سالم در آینده تاکید کرد و گفت: انتخابات در گذشته به سلامت برگزار نشده است و باید مکانیزمی طراحی شود که این قضیه بسلامت اتفاق بیفتد.

صدور ۴ هزار و ۲۰۰ صلاحیت اجرا

سپس سلام ابوقداره، رییس گروه نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر انتظاری که از رئیس سازمان و جامعه مهندسی می رود این است که در بحث برگزار مجامع، تصویب بودجه ۹۳ و ۹۴ و همچنین عملکرد ۹۲ و ۹۳ برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: جلسات کمیته کارشناسی هیئت چهار نفره تشکیل شد و یکی از مصوباتی که توسط این کمیته دنبال شد پیگیری صلاحیت اجرای اعضای نظام مهندسی ساختمان بود، بدنبال تشکیل این کمیته راهکارهای لازم برای این موضوع (احراز صلاحیت اجرای اعضا) انجام شد و برای چهار هزار و ۲۰۰ نفر از اعضا صلاحیت اجرا صادر کردیم.

ابوقداره در رابطه با انتخابات گفت: برگزاری انتخابات در شرح وظایف اداره کل راه و شهرسازی است که به صورت نرم افزاری برگزار می شود و تایید صلاحیت کاندیدا از مراجع ذیربط صورت می پذیرد.

در ادامه محمد راستگو، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: در نظام مهندسی ساختمان ظرفیت های بسیاری برای کار کردن وجود دارد و اگر طبق فرمایش مقام معظم رهبری همدلی و همزبانی نباشد برآیند کار از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: در زمان باقی مانده نمی توان اهداف بلند مدت داشت و به مواردی مانند اعتمادسازی، برگزاری مجامع و مواردی که مطالبات جامعه مهندسی است باید پرداخته شود.

موضوع آموزش مهندسان بطور جدی پیگیری شود

در پایان این جلسه منوچهر رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، اظهار کرد: باید برنامه ریزی ها به صورت کوتاه مدت و بلند مدت باشد و در طی آن به گذشته چشمداشتی نداشته نباشیم، حال را باید دید و برای آینده برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد میکنم این جلسات مشترک از این پس دو هفته ای یک بار برگزار شود و در فواصل آن اگر مواردی پیش آمد جلسات اضطراری برگزار کنیم تا طی این جلسات مشکلات را با عقل و منطق حل نماییم.

رحمانی با تاکید بر اینکه  نباید به تخلفاتی که در گذشته انجام شده دامن زد تصریح کرد: تمام تلاشم این بود که این سیستم به انحلال نرسد زیرا دولت نمی تواند در ساخت و ساز دخالت کند و تجربه ثابت کرده است در هرجا که ساخت و ساز در دست مردم بوده سطح مسکن رشد کرده اما وقتی پای دولت به میان می آید اجرا با طراحی فاصله می گیرد.

وی اذعان کرد: اولین وظیفه شما توسعه مهندسی است و باید وارد بحث آموزش برای مهندسی کارآمد شوید و که این امر با آموزش و نظارت بیشتر حل می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه باید یک کالای (ساختمان) ایمن به مردم داده شود عنوان کرد: مبارزه با فساد در رده های آخر قرار دارد، در حال حاضر در بحث اجرا مشکل داریم و تنها به مهر زدن نباید اکتفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و برنامه ها را باید اولویت بندی کنیم اذعان کرد: ابتدا باید فضای کار فراهم شده و جلب اعتماد اعضا، مورد نظر باشد و پس از آن وارد آموزش و نظارت شویم.

رحمانی اظهار کرد: نیرو چیزی ارزان نیست و مهم ساختار و تربیت نیرو است که زمان می برد بنابراین نباید اینگونه باشد که نیروها را حذف کنیم بلکه باید به نیرو فرصت دهیم و در کنار آن به حرف خود عمل کنید و به هم اعتماد داشته باشیم.

وی در پایان گفت: اصرار دارم اشتباهات گذشته را تکرار نکنید و انرژی مثبت را وارد سیستم کنید و خوش بین هستم که این دوره به سرانجام خوبی می رسد.

 

۱ ۲

دویده۳ IMG_1712

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=8748

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.