وبینار آموزشی”پدافند غیرعامل با رویکرد ایمنی و امنیت شهری” برگزار شد

09:001.2K

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان،  وبینار آموزشی”پدافند غیرعامل با رویکرد ایمنی و امنیت شهری” با همکاری انجمن مهندسین شهرساز خوزستان به مناسبت “روز جهانی شهرساز” و “هفته پدافندغیرعامل” در محل سالن جلسات سازمان نظام مهندسی برگزار شد.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

در این وبینار ، مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری خوزستان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، عضو محترم رشته شهرسازی هیات مدیره سازمان، تنی چند از پیشکسوتان رشته شهرسازی، اعضای کمیسیون تخصصی شهرسازی و اعضای انجمن شهرسازان خوزستان حضور داشتند.

در این نشست مهندس کورش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: برگزاری این وبینار آموزشی همزمان با شروع کار هیات مدیره دوره هشتم است و امیدواریم در جهت ارتقای دانش مهندسی ، برگزاری وبینار های مختلف آموزشی تداوم داشته باشد.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

وی با اشاره به اینکه برگزاری سمینارهایی از این دست در درک و اهمیت مباحث مهندسی در رشته های هفتگانه بسیار مهم است ، تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که بر پرداختن به موضوع پدافند غیرعامل تاکید داشته اند ، امیدواریم با این سمینارها این مهم در سطح جامعه فرهنگ سازی و نهادینه .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: در بحث پدافند غیرعامل ، عواملی مانند اقدامات فردی، اقدامات مسئولان و مقامات ادارات شهری، استانی و کشوری هرکدام به نوبه خود در رسیدن به اهداف آن موثر است.

وی با بیان اینکه اقدامات پدافند غیرعامل کم هزینه است عنوان کرد: ایجاد فرهنگ و باورعمومی در مورد ضرورت بکارگیری اصول پدافند غیرعامل درسطوح مختلف جامعه، تهیه و اجرای طرح های پدافند در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت از جمله سیاست های مورد تاکید در پدافند غیرعامل است.

در ادامه مهندس عبدالرحیم رشیدی پور، عضو محترم رشته شهرسازی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اظهار کرد: شهرسازی ، دانشی میان رشته ای  است که با بهره گیری از مطالعات تمامی رشته ها و هدایت آنها ، می تواند در مدیریت و سرنوشت شهر و شهروندان موثر باشد.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

وی در رابطه با جایگاه خدمات شهرسازان در قانون نظام مهندسی گفت: در سال ۱۳۷۴ با ابلاغ قانون نظام مهندسی ، علاوه بر رشته های عمران و معماری و برق و تاسیسات، از تخصص های دیگر مانند:نقشه‌برداری، ترافیک و شهرسازی نیز نام برده شده برای آنها جایگاه قانونی ایجاد شده است .

ایشان خاطر نشان کرد: عدم بکارگیری شهرسازان  در بررسی وتایید طرح‌ها ، موضوعی است که با کوتاهی دستگاه‌های اجرایی ذیربط ، شهر‌ و شهروندان را دچار مشکلات عدیده نموده است.

وی به برخی موارد مطروحه در قانون نظام مهندسی اشاره کرد و ادامه داد: در طراحی شهرها، برای ایجاد بستر مناسب استقرار ساختمان هایی با الزامات پدافند غیرعامل در راستای حفظ جان مردم، تداوم بی وقفه فعالیت های ضروری و کاهش آسیب پذیری شهرها، ضروری است که مهندسین شهرساز با همکاری طراح مواردی مانند تعیین کاربری زمین به میزان لازم برای پناهگاه عمومی به صورت چند عملکردی، استفاده از فضاهای طبیعی (پدافند غیرعامل طبیعی) و تعیین کاربری های چندمنظوره به میزان لازم به ویژه فضای سبز را برای بهره گیری در بحران (اسکان موقت، امداد، درمان و…) را مد نظر قرار داده و رعایت نمایند.

رشیدی پور عنوان کرد: پدافند غیرعامل مصون سازی ،پایداری و حفاظت از سرزمین در برابر تهدیدات طبیعی(سیل و…) و غیرطبیعی(جنگ و…) است.

وی کارهای انجام شده و موارد قابل پیگیری در استان  در خصوص پدافند غیرعامل را اینگونه بیان کرد: با توجه به وضعیت خاص استان خوزستان از نظر سیاسی ، جغرافیایی ، اجتماعی ، اقتصادی ، کالبدی  و نقش بسیار مهم و حیاتی آن برای کل کشور و منطقه ، نیاز داریم که در طراحی ها خصوصا ساختمانهای مهم و حساس شهرها و روستاها اعم از درون و یا برون حریم آنها ، مواردی را در نظر بگیریم و به صورت حداقلی مورد انتظار است. چرا که هرچه بر روی موارد اینگونه تمرکز و دقت شود در مقابل مخاطرات و پیشامدها و حوادث می توان آسیبها را به حداقل رساند .

عضو شهرسازی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار داشت: در راستای اجرایی شدن بررسی و کنترل های مورد نیاز در ساخت و سازهای شهری در استان خوزستان، منطبق بر مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، با موضوع پدافند غیر عامل، از سال ۱۳۹۳ و قبل از آن در گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، جلسات و هم اندیشی های متعددی تشکیل شد و با تاکید بر بررسی مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، هم فکری و بهره گیری از تجرببات استان ها، در نهایت در سال ۱۳۹۳ چک لیست های کنترل ملاحظات شهرسازی پدافند غیر عامل در ساختمان های شهری به همراه فرم های مربوطه، دستورالعمل اجرایی و گردش کار تهیه و کنترل ملاحظات و همچنین فهرست مستندات و مدارک مورد نیاز و دفترچه ساختمان در خصوص گزارش بررسی ضوابط و مقررات پدافند غیر عامل در طراحی ساختمان ها آماده گردید.

وی اضافه کرد: در تمامی مراحل اقدامات و تهیه چک لیست ها، فرم ها و دستورالعمل ها همواره با هماهنگی و تایید دفتر مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خوزستان صورت گرفته است و به صورت اقدامی مشترک موضوع اجرایی شدن مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان از سوی گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و دفتر پدافند غیر عامل استانداری خوزستان پیگیری شده است.

عضو شهرسازی هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان  عنوان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که در گروه تخصصی شهرسازی کشور (شورای مرکزی) انجام گردید، این دستورالعمل ها و چک لیست ها مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت و نهایتا با تعیین تعرفه توسط گروه تخصصی شهرسازی، دستورالعمل حدود صلاحیت، گردش کار، چک لیست، جدول حق الزحمه، و فرآیند انجام کار کنترل الزامات شهرسازی در پدافند غیر عامل در ساختمان های موضوع مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورخ ۰۵/۰۸/۱۳۹۵ به کلیه روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها ابلاغ گردید.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات گروه تخصصی، دوره ی آموزشی پدافند غیر عامل برای مهندسین شهرساز، جهت انجام فرآیند کنترل ملاحظات پدافند غیر عامل شهرسازی در ساختمان های شهری برگزار گردیده وآمادگی لازم برقرار است.

در ادامه این نشست سعید فیوضی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان، اظهار کرد: هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی است، بنابراین پدافند غیرعامل از جنگ جلوگیری نمی‌کند ، لکن مجموعه اقداماتی برای به حداقل رساندن خسارت در صورت وقوع جنگ است.

سازمان نظام مهندسی
سازمان نظام مهندسی

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات غیرنظامی دشمن و به تعبیری دفاع بدون به کارگیری از سلاح است. به تعبیر ساده هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های حیاتی کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل است.

فیوضی خاطر نشان کرد: ماهیت پدافند غیرعامل، دشمن‌محوری است. در پدافند غیرعامل دشمن سعی می‌کند از طریق تهدیدات نوین و به کارگیری تهدیدات فناورانه و هوشمندانه آسیب وارد کند که این آسیب شامل خسارت مادی یا اخلال در سیستم‌های خدمات‌رسانی می‌شود .

وی به موضوع تاب آوری اشاره کرد و گفت: هنر ما تاب آوری است و مسئولانی که در حوزه پدافند غیرعامل و تهدیدات سایبری کار می‌کنند باید به گونه‌ای تلاش کنند تا تاب‌آوری برای مقابله با هر تهدید سایبری و هک سیستمی را افزایش دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان ، تعامل نظام مهندسی ساختمان خوزستان و مدیریت پدافندغیرعامل را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: پدافند غیرعامل در نظام مهندسی با پیشگیری از خطای مهندسی و محاسباتی در معماری و سازه انجام می شود و بر آنیم با اقدامات سازنده این فرصت را به سازندگی تبدیل می کنیم.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند شناسایی بافت های فرسوده، احداث پارکینگ های بزرگ، احداث اماکن چند منظوره و… از مواردی است که باید در حوزه نظام مهندسی مورد توجه قرار گیرد.

وی به زلزله کرمان و کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در زلزله کرمان با توجه به اینکه اقدامات استانداردسازی و مقاوم سازی صورت نگرفته بود با یک زلزله ۵ ریشتری تعداد زیادی کشته و خسارات بسیاری به مردم وارد شد اما در زلزله کرمانشاه بخاطر اقدامات مورد نظر در پدافندغیرعامل ، این تلفات و خسارات به حداقل رسید.

فیوضی بیان کرد: پدافند غیرعامل مانند مصون سازی بدن است هرچه قدر بدن از درون مصون سازی شود انسان سالم تر زندگی می کند . موضوع پدافند هم هرچه قدر براساس خلاقیت و فنون در مباحث زیرسازی و شهرسازی فعال تر باشد، شهری ایمن تر خواهیم داشت.

در ادامه دکتر صادق صادقی به ارائه مطالب آموزشی مرتبط با موضوع وبینار پرداختند و در پایان این وبینار نیز از پیشکسوتان و فعالان حوزه شهرسازی تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=31187

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.