یکی از ارکان مهم بازسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان است

05:041.7K


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، جلسه بررسی تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده، معاون ستاد هماهنگی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان، رئیس ستاد بازسازی مسجدسلیمان و مدیران اجرایی دفاتر نمایندگی شوش، دشت آزادگان و هویزه، باوی، شادگان، مسجدسلیمان و شوشتر برگزار شد.
مهندس کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، در این جلسه اظهار کرد: آسیب های وارده از سیل و زلزله سال ۹۸، بجران جدی به زندگی هم استانی ها وارد کرد که رسیدگی و بازسازی منازل آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: در این جلسه از مدیران دفاتر نمایندگی شوش، دشت آزادگان و هویزه، باوی، شادگان، مسجدسلیمان و شوشتر که درگیر سیل و زلزله بودند دعوت کردیم تا موارد لازم جهت تسریع در روند کار مطرح گردد و با همفکری به نتایجی برسیم تا شهروندان از خدمات دولت منتفع گردند.
دویده خاطر نشان کرد: سیل فروکش کرده است اما خسارت‌ها و مسایل پساسیل همچنان ادامه دارد و ممکن است یک یا دو سال آینده مسایل سیلاب در خوزستان در بحث کنترل ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی آن‌ها ادامه داشته باشد.


وی ضمن اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان جهت همیاری در بازسازی مناطق سیل زده گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ میان این سازمان و بنیاد مسکن استان، سازمان نظام مهندسی خوزستان در بحث نظارت بر کار بازسازی، نوسازی و تعمیرات ساختمان‌هایی که در سیلاب و زلزله آسیب دیده‌اند ورود کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با تاکید بر اینکه در شهرستان ها باید دفاتری انتخاب شوند که سرعت و کیفیت کار برای آن ها مهم باشد تصریح کرد: مهندسین عضو نظام که می خواهند در این کار مشارکت داشته باشند حق الزحمه آن ها بیشتر معنوی است و باید با آن ها مذاکره گردد که سرعت عمل خود را بالا ببرند.
در ادامه این جلسه مهندس مسعود انصاریان، مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان، اظهار کرد: استان هایی که دچار حادثه می شوند در هنگام بازسازی یکی از ارکان این امر مهم، نظام مهندسی ساختمان است.


وی ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی نیاز به نقشه و نظارت دارد که باید از اعضای واجد شرایط نظام مهندسی ساختمان استفاده کنیم و یکی از مواردی که برای ما دارای اهمیت است اینکه بازسازی طبق برنامه زمانبندی پیش برود و از زمانی که دستور تهیه نقشه داده می شود تا زمان تهیه نقشه و نظارت در زمان مشخص شده انجام شود.
انصاریان به زلزله مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: در مسجدسلیمان ستادی برای آواربرداری و موراد دیگر مشخص کرده ایم که به مهندسان عضو نظام مهندسی جهت همکاری نیاز داریم.
وی ضمن تشکر از تخفیفات ویژه نظام مهندسی جهت بازسازی مناطق سیل زده ادامه داد: در سیل هم بخشی از حق نظارت را بنیاد مسکن می پردازد و بخشی دیگر را اهالی پرداخت می کنند.
مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه زمانبندی تعمیرات مناطق سیل زده تا پایان شهریور است خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد کار به اتمام رسیده است و بهتر است یک تفاهم نامه ای داشته باشیم که در چارچوب آن کار کنیم.


وی اظهار کرد: حسن نظام مهندسی این است که در مسائل فنی یک گام از مردم جلوتر است و باید راهنما و هادی مردم باشد، برآن هستیم که واحدی ایمن تر، زیباتر و مستحکم تر با رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان بسازیم.
انصاریان با اشاره به اینکه خط قرمز ما در بنیاد مسکن کیفیت ساختمان ها است عنوان کرد: همه دست به دست هم دهیم تا شهروندان بعد از بازسازی در خانه هایی ایمن سکونت داشته باشند.
نصرالله دهقان، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده، در ادامه این جلسه اظهار کرد: اساس کار بازسازی، مشارکت است یعنی باید همه عوامل در امر بازسازی حضور فعال داشته باشند.
وی با بیان اینکه فلسفه این کار از زلزله بم آغاز شده است تصریح کرد: براساس تفاهم نامه زلزله بم، یک ویرایش بنا بر سیل خوزستان در آن داده می شود تا براساس آن نظام مهندسی خوزستان در تهیه نقشه ها و نظارت همکاری داشته باشد.


وی خاطر نشان کرد: نفس کار این است که مهندسان دین خود را به جامعه محرومان و آسیب دیده از سیل و زلزله ادا کنند و بحث سرعت و کیفیت در این مورد برای ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در این مورد مادیات نباید مهم باشد، نفس عمل مد نظر باشد و فرصتی است که نظام مهندسی می تواند توانایی و همراهی خود را با مردم به اثبات برساند.
در ادامه این جلسه مدیران اجرایی دفاتر نمایندگی ضمن ارائه گزارش عملکرد در مناطق سیل زده به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند، سپس مفاد تفاهم نامه میان سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و بنیاد مسکن خوزستان جهت باسازی مناطق سیل زده و زلزله زده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=25230

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.