دویده: خدمات مهندسی هزینه نیست

05:001.8K

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از اجرایی شدن بخشنامه مجریان ذیصلاح ساختمان در استان از ۲۰ مردادماه سال جاری خبرداد و گفت: ساختمان های بالای ۸ سقف و یا بیش از ۲هزار متر مربع باید برای دریافت پروانه ساخت الزاما مجری ذیصلاح معرفی کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، مهندس کمال دویده در نشست خبری با اشاره به بحث اجرایی شدن بخشنامه سازندگان مسکن اظهار کرد: رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت آن است که آنچه را در قانون نظام مهندسی و ساختمان آمده است، اجرایی و الزام به رعایت آن را در حوزه ساخت و ساز مسکن متذکر شود.

وی افزود: در این راستا هیات مدیره های سازمان نظام مهندسی که در هر دوره کار را به دست می گیرند با برنامه هایی که در زمینه های مختلف تدارک می بینند اقداماتی را در بخش های متفاوت انجام داده اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: در هیات مدیره هفتم یکی از کارهایی که همیشه در کلانشهر اهواز و استان خوزستان به دنبال اجرایی کردن آن بوده ایم، موضوع اجرایی نمودن بخشنامه سازندگان مسکن می باشد.

دویده عنوان کرد: خوشبختانه در دوره هیات مدیره هفتم اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

دویده با اشاره به اصلاحیه تبصره ۲ ماده ۲۴ قانون نظام مهندسی اظهار کرد: در این تبصره عنوان شده که مالکان موظف هستند مجری ذیصلاح انتخاب کنند در صورتی که در استان خوزستان و کلانشهر اهواز مقوله ای به عنوان مجری ذیصلاح وجود نداشته و ندارد و این موضوع مشکلات را بیشتر می کرد.

وی گفت: ناظرین نباید هیچ ارتباط مالی با مالکان داشته باشند و باید یک شخص مستقل باشند. در کلانشهر اهواز نیز تلاش بر این است تا با استفاده از سامانه ای که در اختیار داریم ناظرین را انتخاب و به مالکین معرفی کنیم و سپس صدور پروانه انجام بگیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: متاسفانه پروانه هایی برای ساخت در اهواز صادر می شود که بدون اطلاع نظام مهندسی است. این کار به نوعی یک فرار ظرفیت است و مشکلاتی را برای مهندسان و در نهایت شهروندان ایجاد خواهد نمود و خوشبختانه با جلساتی که با مسئولین محترم در شهرداری برگزار گردیده این مشکل نیز در حال مرتفع شدن است.

دویده با اشاره به اهمیت و لزوم اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح ادامه داد: اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح همه مشکلات این چنینی را حل می کند. در این زمینه وقتی یک فرد ذیصلاح ساخت یک ساختمان را در دست بگیرد، قطعا قانع نخواهد شد تا ساختمانی بدون رعایت الزامات مهندسی و خلاف قوانین ساخته شود. این امر به دلیل آن است که مجری ذیصلاح باید مسولیت ساخت آن ساختمان را در ادامه به عهده بگیرد و از این رو تخلف نمی کند.

وی با بیان اینکه بخشنامه مجریان ذیصلاح از ۲۰ مردادماه امسال باید اجرایی می شد، تصریح کرد: حدود ۳ ماه گذشته مصوب شد تا برای ساختمان های بالای ۸ سقف و یا بیش از ۲هزار متر مربع استفاده از مجریان ذیصلاح الزامی است و باید مالک  از میان مجریان حقیقی و حقوقی یک مجری ذیصلاح را به نظام مهندسی معرفی نموده و سازمان پس از انجام بررسی لازم این مجری را به شهرداری معرفی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: در طول ۳ ماه گذشته قرار بود تا همه عوامل دخیل در ساخت ساز از قبیل انجمن صنفی انبوه سازان، شرکت های پیمانکاری و سایر اشخاص حقوقی و یا حقیقی که در حوزه ساخت و ساز مسکن فعال هستند و تمایل دارند  در بخش مجری ذیصلاح فعالیت کنند برای دریافت پروانه از اداره کل راه و شهرسازی اقدام کنند. در این زمینه همچنین ساز و کاری برای تسهیل در روند صدور پروانه ها در درون سازمان نظام مهندسی ایجاد گردید.

وی با بیان اینکه از انبوه سازان انتظار داریم تا در اجرای بخشنامه سازندگان ذیصلاح با نظام مهندسی همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: ساختمان های بالای ۸ سقف و یا بیش از ۲هزار متر مربع باید برای دریافت پروانه ساخت الزاما مجری ذیصلاح معرفی کنند. در این دوره خوشبختانه شهرداری نیز همکاری بسیارخوبی نشان داده و معاونت شهرسازی به مناطق هشتگانه اعلام نموده اند از تاریخ ۲۰/مردادماه/۹۸ برای ساختمان های مذکور به شرط وجود مجری ذیصلاح، پروانه ساختمانی صادر نمایند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه در  اکثر استان های کشور شناسنامه فنی ملکی صادر می شود اما در خوزستان این شناسنامه برای ساختمان ها صادر نمی شود، گفت: در اهواز که پتانسیل های فراوانی در موضوع ساخت و ساز دارد متاسفانه شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان ها صادر نمی شود در صورتی که صدور این شناسنامه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دویده ادامه داد: خدمات مهندسی به هیچ وجه هزینه نیست و با توجه به اینکه باعث افزایش عمر مفید یک ساختمان می شود، می توان گفت که یک درآمد به حساب می آید و باید به خدمات فنی مهندسی به این چشم نگاه شود.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=25164

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.