موانع زیادی درخصوص استانداردسازی ساخت وساز ها داریم

02:491.2K

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت :موانع زیادی درخصوص استانداردسازی ساخت وساز ها داریم که این گره ها به دست مسئولان شهری باز می شود به گزارش پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستان وی با اشاره به  سالروز زلزله بم اظهار داشت:با توجه به اینکه نظارت بر اجرای خدمات مهندسی ساختمان یکی از اولویت های اصلی این سازمان است ، از فعالیت افرادی که فاقد صلاحیت لازم در ساخت وساز هستند باید جلوگیری شود .
وی ، چهار عامل اصلی دراستانداردسازی ساخت وسازها  را شامل استفاده از نیروهای آموزش دیده و ماهر (کارگران ماهر ، صنوف ساختمانی و… ) ، مصالح استاندارد ساختمانی  ،مجریان ذیصلاح  و بالاخره نظارت دقیق بر ساخت وسازها توسط کارشناسان سازمان برشمرد .
“دویده “با اشاره به اینکه درصورت جامع بودن این چهار عامل است که ساخت وساز از روند مطلوبی برخوردارشده وخسارات جانی و مالی ناشی از حوادث غیر مترقبه  کاهش خواهد یافت افزود :  هنوز خلاء استفاده از دو عامل بکارگیری نیروهای ماهر و مجریان ذیصلاح در خوزستان وجود دارد که باید رفع شود.
همچنین با توجه به اینکه مصالح ساختمانی مرغوب ،از دیگر عوامل مهم یک ساختمان مقاوم با کیفیت ومهندسی می باشد ، این بخش به اداره کل استاندارد خوزستان برمی گردد که جلسات مستمری نیز دراین زمینه برگزارشده و درنهایت معرفی این مصالح استاندارد ازجمله اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان  گفت :طرح صدور شناسنامه فنی وملکی ساختمان در انتهای هر ساخت وساز را در برنامه داریم وفرمت این شناسنامه ها آماده شده اما باید ابتدا اطلاعات ساختمان های احداثی توسط مجریان ذیصلاح ومهندسان ناظر بر ساخت وساز تکمیل شود که چون هنور این مراحل طی نشده این بخش مصوبه هم اجرایی نشده است .
مهندس “دویده ”تصریح کرد : پیش بینی ما این است که اگر موانع مذکور رفع شود امسال یا اوایل سال آینده اولین شناسنامه فنی ملکی برای ساختمانی های که احداث می شوند صادر گردد .
این مقام مسئول گفت :به غیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان ،ارگان هایی مثل اداره کل استاندارد ، معاونت عمرانی استانداری خوزستان ، شهرداری اهواز درایجاد ساخت وسازهای خوب ومقاوم  نقش دارند و اگر این مجموعه  وظایف خود را به درستی انجام دهند وتمام بندهای مصوبه ساخت وساز ها اجرا شود، ضمن اشتغالزایی پایدار باعث بهبود کیفیت ساخت وسازو افزایش عمر مفید ساختمان ها نیز خواهیم شد .
وی ضمن یاد آوری این نکته که درحال حاضر اکثر فعالان در عرصه ساخت وساز فاقد پروانه حقوقی هستند ، خواستار تعامل بیشترانبوه سازان مسکن با سازمان نظام مهندسی شد تا هر چه سریعتر پروانه حقوقی خود را اخذ نموده وبتوان به اهداف متعالی سازمان نظام مهندسی ساختمان که بهبود کیفیت ساخت وساز است دست یافت.
دویده در پایان نقش رسانه های نوشتاری وتصویری را در ارتقای فرهنگ مردم واستانداردسازی ساختمان ها موثر دانسته و افزود درجلسات متعدد باید این اطلاع رسانی به مردم صورت گیرد که خصوصیات  یک ساختمان مقاوم چیست وساخت وسازهای خود را جز به انبوه سازان ماهر که دارای پروانه حقوقی هستند به کسی دیگر نسپارند تا ساختمانی با کیفیت ومقرون به صرفه برای آنها احداث شود .

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=2700

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.