معرفی و تاریخچه کمیته پژوهش

معرفی و تاریخچه

سازمان نظام مهندسی ساختمان، براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به منظور تأمین مشارکت هر چه وسیع تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف قانون مذکور تأسیس شده است .

مقایسه سیر تحول وضع قوانین نظام مهندسی، از اولین آنها، یعنی قانون نظام معماری و ساختمانی، مصوب خرداد ۱۳۵۲ و اصلاحات بعدی آن، مصوب شهریور ۱۳۵۶، تا قانون نظام مهندسی ساختمان، مصوب ۱۳۷۱، که دو سال برای اجرای آزمایشی آن مدت تعیین شده بود و سرانجام قانون حاضر، یعنی نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مصوب اسفند ۱۳۷۴و پس از آن تا به امروز، به خوبی نشان می دهد که انتظارات از جامعه مهندسی کشور، طی این سال ها چه دگرگونی بزرگ و تکامل سریعی را از سر گذرانده است. تا آنجا که هم دولت و هم خود جامعه مهندسی به نقش نامحدود تشکل و انضباط حرفه ای در خلق ظرفیت های جدید کمی و کیفی پی برده اند و اشتیاق خود را به استفاده از این نقش ابراز کرده اند. این آگاهی تازه، در روند تکامل تجارب توسعه و نوسازی فنی و اقتصادی کشور، همزمان بود با احساس نیاز به تجدید نظری اساسی در درک ماهیت و ارزش کار مهندسی و توجه به عناصر خلاقیت و کارآفرینی، یعنی همان نیروی لایزال و تمام نشدنی ایجاد کننده توسعه و حافظ و نگهبان منابع کمیاب مادی و طبیعی.

علاوه بر وسعت انتظارات به تعویق افتاده ای که جامعه از مهندسان دارد، این تحول سریع همچنین نشان دهنده ظرفیت نهفته و در حال شکوفائی مهندسان کشور و برای گذر از مراحل  متعددی است که تشکل و انتظام بخشی نیروهایش نیازمند آن است. قانون موجود نظام مهندسی و کنترل ساختمان، که با الهام از روح حاکم بر این مرحله از تاریخ میهن اسلامی ما تهیه شده، به کمک آئین نامه جامع و مشروحی که با بهره گیری از تجارب همه صاحب نظران و مجامع حرفه ای و مخصوصاً سازمان های نظام مهندسی تدوین گردیده، اکنون می تواند زمینه آن را فراهم آورد که نه تنها مهندسان سراسر کشور و صاحبان مهارت های فنی واقع در سطوح میانی، بلکه فراتر از آنها کلیه کارگران فنی این بخش نیز متشکل شوند و به برکت این تشکل، حیثیت و اعتبار اجتماعی و فرهنگی شایسته یک جامعه حرفه ای مولد ثروت و رفاه و دانش و هنر را به دست آورند و مسؤلیت بزرگ مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط های مسکونی و مدیریت خردمندانه توسعه سالم و دلپذیر و مجهز فضای زیست و فعالیت های جامعه را که به دست مهندسان، طراحی، ساخته و آماده می شود، با بصیرت علمی و احساس تعهد اجتماعی به عهده گیرند و سرانجام، در را ه ارتقای توان سازندگی و مشارکت در طرح های آبادانی و نوسازی ملی و منطقه ای و عرصه شایستگی ها و نوآوری های فنی و مدیریتی در میدان های رقابت بین المللی گام بردارند.

با این مقدمه و برای دستیابی به این جایگاه رفیع و آرمانی، تمامی مهندسان باید تلاش و کوشش نمایند تا موانع موجود را با الهام از گذشته و توجه به آینده، پشت سر گذاشته و با هم افزایی و همگرایی، ظرفیت های موجود در تشکل خویش را بیشتر از گذشته در کشور مطرح نمایند. در این راستا و برای عمل به وظایف و تحقق اهداف سازمان، واحد پژوهش سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در فروردین ماه ۱۳۹۵ بعنوان واحدی مستقل، شروع به فعالیت نموده است. امید است که با هم افزایی تمامی اعضای فرهیخته بتوانیم در این مسیر گام برداشته و به اهدف عالیه سازمان نائل آییم.

 

من الله التوفیق و علیه التّکلان

 

 


دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.