نظام مهندسی

مکاتبه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان

04:281.4K

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در مکاتبه ای بر تایید نقشه های اجرایی ساختمان گروه “ج” و “د” توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تاکید کرد.

در این مکاتبه آمده است:
به موجب اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مستند به اهداف تعیین شده در ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مستند به ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ماده ۴ و ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی ایران، مفاد ماده ۳ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور و ضوابط و مقررات ارتقا کیفی سیما و منظر شهری مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دستور نقشه ساختمان های گروه “ج” و “د” در تمام استان ها پس از صدور توسط شهرداری جهت نظارت بر عدم نقض طرح تفصیلی به اداره راه و شهرسازی هدایت شود و پس از تایید نقشه های اجرایی ساختمان گروه “ج” و “د” توسط سازمان نظام مهندسی مجددا نقشه جهت بررسی عدم نقض طرح تفصیلی به اداره راه و شهرسازی خواهد رفت. چنانچه در محله احداث ساختمان گروه های الف ، ب، ج و د برخلاف نقشه موارد نقض طرح تفصیلی رخ دهد مهندس ناظر ساختمان مکلف هستند فورا گزارش تخلف را به اطلاع اداره راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری برساند. این اطلاع رافع مسئولیت سازمان نظام مهندسی در گزارش تخلف نقض طرح تفصیلی یک ساختمان به شهرداری و اداره راه و شهرسازی نخواهد شد. شهرداری به موجب ماده ۲۷ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به محض دریافت گزارش کتبی تخلف ساختمان باید از ادامه کار آن جلوگیری کنند.

چنانچه در مرحله بررسی دستور نقشه تهیه نقشه اجرایی یا احداث ساختمان در هریک از شهرهای استان مورد نقض تفصیلی رخ دهد باید به کمیسیون ماده ۵ مراجعه شود و این کمیسیون مکلف است با رعایت ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و مفاد مواد ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۵۰ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور و بند ۱۸-۱-۳ و مقررات ارتقا کیفی سیما و منظر شهری اقدام نماید تا طی تمام تشریفات قانونی ادامه ساخت و ساز ساختمانی که طرح تفصیلی را نقض نموده است باید جلوگیری به عمل آید و پایان کار آن نباید صادر گردد، در صورت بی توجهی و ادامه ساخت و ساز کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به سبب عدم احداث ساختمان وفق نقشه های فنی مورد تایید دستگاه های فوق مطابق حداکثر مجازات برخورد خواهد کند همچنین پرونده ساختمان و کلیه اشخاص مرتبط با آن (صاحب کار ساختمانی، مهندسین و کارمندان اد ارات) به سبب اجرای ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مرجع قضایی به سبب نقض حقوق عامه مردم شهر به موجب قانون ارتقا سلامت اداری و مقابله با فاسد و قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن ها و سایر قوانین جزایی برخورد خواهد شد.

همچنین در طراحی ساختمان گروه “ج”، “د”، ساختمان ویژه، مجموعه مسکونی و مجتمع مسکونی از نظر مهندس با صلاحیت شهرسازی در تهیه نقشه ها استفاده گردد. در نظارت ساختمان گروه “ج”، “د”، ویژه، مجموعه مسکونی و مجتمع مسکونی باید گزارشی از انطباق ساختمان یا اصول شهرسازی و طرح تفصیلی توسط مهندس با صلاحیت شهرسازی که از طریق سازمان نظام مهندسی استان معرفی گردیده ارائه شود.

مع الوصف تمام رویه فوق الذکر در سامانه سیماک هم لحاظ گردد.

ضمنا به استناد قانون شفافیت اطلاعات و ماده ۳ قانون ارتقا سلامت اداری و مقابله با فساد طرح جامع و طرح تفصیلی هریک از شهرهای استان در وب سایت شهرداری و شورای شهر همان شهر منتشر شود مضافاً طرح جامع و طرح تفصیلی تمام شهرهای استان در وب سایت سازمان نظام مهندسی منتشر شود.

همچنین مصوبات کمیسیون ماده ۵، طرح جامع و طرح تفصیلی در وب سایت راه و شهرسازی استان خوزستان، معاونت عمرانی استانداری و سامانه سیماک منتشر گردد.

به موجب دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مصوب قوه قضاییه جهت اجرای موارد فوق الذکر اقدامات لازم جهت اعمال بازدارندگی در کاهش ساخت و ساز غیرفنی که باعث سلب آسایش مردم و اعتراض مقامات کشوری علی الخصوص دیوان عدالت اداری گردیده است در اسرع وقت صورت گیرد. گزارش دوره ای دو ماهه در رابطه با اجرای موضوعات فوق الذکر به این مرجع ارسال گردد.

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=23622

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.