سازمان نظام مهندسی

خواجوی: سند چشم انداز فعالیت های آموزشی سازمان تدوین شود

04:001.1K

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بر ضرورت تدوین سند چشم انداز سازمان در حوزه آموزش تاکید کرد و گفت: در جهت نظامند شدن فعالیت های آموزشی سازمان، تدوین سند چشم انداز اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، معارفه اعضای کمیته آموزش سازمان با حضور دکتر کورش خواجوی (رئیس سازمان)، مهندس فیروز غلامی (نایب رئیس اول سازمان)، مهندس عبدالحسین جعفری (مدیر واحد آموزش) و اعضای کمیته آموزش برگزار شد.

دکتر خواجوی ضمن تشکر از حضور اساتید در کمیته آموزش، اظهار کرد: سازمان با وجود اساتیدی مانند شما از پتانسیل بسیار بالایی در امر آموزش برخوردار است و با توجه به اینکه آموزش اعضای سازمان یکی از وظایف مهم سازمان است امیدوارم در این دوره از هیات مدیره با سیاستگذاری های ویژه در این خصوص گام های رو به جلو برداریم.

وی بر تهیه تقویم آموزشی و اطلاع رسانی مناسب آن اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته، بیشتر دوره های آموزشی، مختص به برگزاری دوره های مصوب ارتقا و تمدید بود که سازمان باید خود را از این بخش خارج کرده و رویکرد حرفه ای را در آموزش اتخاذ نماید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به ابلاغیه هیات وزیران در خصوص اجرایی شدن مبحث ۱۹ اشاره کرد و گفت: طبق این ابلاغیه برای ساختمان هایی که تا خرداد ۱۴۰۲ مبحث ۱۹ را رعایت نکرده باشند پایانکار صادر نخواهد شد، با توجه به زمانبندی برنامه ریزی شده برای این مهم، در حال حاضر بهترین زمان برای آموزش مبحث ۱۹ به مهندسان است که امیدوارم با کمک اعضای کمیته آموزش پیشرو باشیم و اگر بتوانیم آن را عملیاتی نماییم برای آینده کشور و نسل های بعدی از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار باشیم.

وی الزام به شرکت اعضا در دوره های HSE را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: اثر برگزاری دوره های HSE را می توان در کاهش حوادث کارگاهی منجر به فوت و جرح مشاهده کرد.

خواجوی ادامه داد: آموزش مهندسان برای دوره های اجرا را به صورت ویژه برنامه ریزی نمایید زیرا کمبود مهندسان متخصص در این زمینه داریم که با آموزش تخصصی اعضای دارای صلاحیت اجرا، می توانیم برای همه ی ساختمان ها، مجری ذیصلاح را اجرایی نماییم.

 

با آموزش حرفه ای و تخصصی اعضا را به مهندسانی کاربلد تبدیل نماییم

در ادامه مهندس فیروز غلامی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش های نظارت و آموزش دارای وظایف تعریف شده است که متاسفانه در این دو حوزه ضعیف هستیم و باید بتوانیم با یک آموزش برنامه ریزی شده، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی عنوان کرد: مهندسان زمانی که فارغ التحصیل می شوند تخصص لازم را در دانشگاه های کسب نکرده اند و ما باید با آموزش های حرفه ای و تخصصی آن ها را به مهندسانی کاربلد تبدیل نماییم.

نایب رئیس اول سازمان با بیان اینکه بحث آموزش مغفول مانده است گفت: باید فناوری های نوین ساختمان، مسایل ملموس و کاربردی مهندسان و آشنایی آنان با جایگاه حقوقی و حرفه ای مهندسی ساختمان در برگزاری سمینارهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری ۱۹۲ دوره آموزشی از ابتدای سال ۱۴۰۰

مهندس عبدالحسین جعفری ضمن ارائه عملکرد واحد آموزش اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا جهت رفاه حال مهندسی کلیه دوره های آموزشی و سمینارها به صورت مجازی و آنلاین برگزاری می شود همچنین صدور گواهینامه ها،  با هماهنگی صورت گرفته و تایید اداره کل راه و شهر سازی در خصوص صدور گواهینامه بصورت دیجیتال تهیه می گردند.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۹۲ دوره آموزشی و ۱۹ سمینار برگزار شده است که گامی بلند و اقدامی ارزشمند در بخش آموزش است.

مدیر واحد آموزش عنوان کرد: در سال ۹۷ براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت راه وشهرسازی عنوان این واحد از آموزش و پژوهش به آموزش و ترویج مقررات ملی ساختمان تغییر یافت لیکن مقوله پژوهش در دستور کار کمیته خواهد بود.

وی همچنین به اقدام ایجاد پرتال آموزشی با ماهیت اطلاع رسانی وسامانه متمرکز  ثبت نام دوره های آموزشی اشاره کرد.

در پایان اعضای کمیته آموزش به بیان نقطه نظرات، مشکلات و راهکارهای خود پراختند و پیشنهاداتی در خصوص آموزش های کاربردی و تخصصی، تشکیل کارگروه ها، تعامل کمیته آموزش با کمیسیون های تخصصی، برگزاری دوره های مهارت محور، آموزش مباحث حقوقی، الزام به کارآموزی و… مطرح کردند.

 

اعضای کمیته آموزش:

مهندس واهبی            نماینده هیات مدیره در کمیته آموزش

دکتر پارسافر               عضو کمیته آموزش در رشته عمران

دکتر عمادعلی             عضو کمیته آموزش در رشته نقشه برداری

دکتر گودرزی              عضو کمیته آموزش در رشته مکانیک

مهندس عصاره            عضو کمیته آموزش در رشته برق

دکتر فروغی               عضو کمیته آموزش در رشته شهرسازی

دکتر دیناروند              عضو کمیته آموزش در رشته معماری

دکتر اسکندری مکوند    عضو کمیته آموزش در رشته ترافیک

لینک کوتاه
https://www.khzceo.ir/?p=31620

دیدگاه ها بسته شده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.